نیروهای داعش - عکس از اسوشیتدپرس

نیروهای داعش – عکس از اسوشیتدپرس

اربیل – الشرق الاوسط – دلشاد عبدالله – بیروت – لیال ابو رحال: هشدار شورای امنیت به طرف های معاملات نفتی از گروه های تروریستی سوالاتی را درباره خریداران نفت برانگیخته است. این هشدار پس از گزارش هایی درباره تصرف برخی میدان های نفتی عراق و سوریه از سوی گروه های تروریستی صادر شده است. بیانیه صادره از شورای امنیت گفته است که هر گونه معاملات نفتی با «دولت اسلامی» یا «جبهه النصره» وابسته به «القاعده» به مثابه نقض تحریم های بین المللی به شمار می رود، چرا که این دو گروه در لیست سیاه قرار داده شده اند.

شورای امنیت از کلیه کشورها خواسته تا از این موضوع اطمینان حاصل کنند که شهروندانشان وارد معاملات نفتی با «دولت اسلامی» یا «جبهه النصره» نشوند.

به گفته بسیاری از گزارش ها بخشی از این نفت توسط بازرگانان کردستان قاچاق می شود. یک منبع امنیتی در شهر توزخورماتو در استان صلاح الدین گفت که طی هفته های گذشته میزان صادرات نفتی سازمان «داعش» کاهش یافته است. این سازمان برخی میدان نفتی در عراق و سوریه را تصرف کرده است. نیروهای امنیتی و به منظور جلوگیری از قاچاق نفت تدابیر سخت گیرانه ای در پیش گرفته است. این در حالی است که یکی از قاچاقچیان کرد گفت که آنها نفت خام خریداری شده از «داعش» را شبانه از راه های ناشناخته برای حکومت در کرکوک قاچاق می کنند.

فاروق احمد مسئول نیروهای آسایش در توزخورماتو در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «طی هفته های گذشته توانستیم کنترل کلیه راه های مرزی توزخورماتو را به دست بگیریم. این راه ها برای انتقال نفت قاچاق از سوی بازرگانان کرد مورد استفاده قرار می گرفت. بنا بر داده ها قاچاقچیان شبانه از راه های دیگری برای قاچاق نفتکش های خریداری شده از (داعش) استفاده می کنند». وی افزود: «تعداد نفتکش های قاچاق از ۶۰ عدد به روزانه ده نفتکش رسیده است.» منابع آگاه در شهر توزخورماتو به الشرق الاوسط گفتند که بازرگانان کرد و عرب روزانه ده ها قرداد خرید نفت از نیروهای مسلح «داعش» امضا می کنند. این نفت قاچاق شده سپس به مناطق دیگری که به آن اشاره نکردند انتقال داده می شود.

یکی از بازرگانان کرد خریدار نفت «داعش» به الشرق الاوسط گفت: «من از زمان تصرف لوله های نفت واقع در نزدیکی شهر بیجی و کوه های حمرین به خرید نفت خام می پردازم که بعدا آن را به اقلیم کردستان ببرم.»

وی افزود: «من روزانه ۱۰ نفتکش به قیمت ده میلیون دینار و گاهی ۱۲ میلیون دینار از داعش خریداری می کردم که بعدا آنها را به بازرگانان دیگری می فروختم. چندی پیش نیروهای امنیتی مرا دستگیر کردند و سپس از من تعهد گرفتند که از داعش نفت نخرم، وبه این شرط مرا آزاد کردند. من به علت نبود فرصت های شغلی دوباره به کار قاچاق برگشتم، ولی اینبار پنهانی. ما به دلیل تدابیر امنیتی مجبور شدیم تا تعداد نفتکش های قاچاقی را روزانه به ۱۲ عدد کاهش دهیم.»

به گفته تحلیلگران و فعالان مخالف سازمان های تندرو از درآمدهای تجارت نفت برای کمک مالی حملات نظامی علیه دو رژیم سوریه و عراق و نیروی ائتلاف مخالفان سوری استفاده می کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه هفته گذشته گفت که جنگجویان «داعش» «نفت و گاز را به کارفرمایان عراقی می فروشند.» رامی عبدالرحمان مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه دیروز در گفتگو با الشرق الاوسط خاطر نشان کرد: «نفت قاچاق شده از سوریه به ترکیه و عراق انتقال داده می شود. فروش نفت قاچاق قبل از تصرف چاه های نفت از سوی (داعش) و پس از آن به واسطه دلالان و بازرگانان به شکل غیر رسمی صورت می گیرد.»

عبدالرحمان افزود که قاچاق نفت عراق به دلیل انتشار جنگنجویان (دولت اسلامی) در دوسوی مرزها کاری آسان شده است. این نفت به واسطه قاچاقچیان و بازرگانان به بازارهای محلی یا ترکیه منتقل می شود. وی قاچاق نفت به ترکیه را بدون اطلاع پیشین مقامات ترک بعید دانست یا به عبارتی دیگر مقامات محلی ترکیه کار قاچاق را آسان می کنند.

کارشناسان اقتصادی در سوریه بر «توافقنامه های ضمنی» میان رژیم سوریه و سازمان «داعش» تاکید دارند. مدیر گروه کار اقتصادی در سوریه دکتر اسامه قاضی به الشرق الاوسط گفت که رابطه مستقیمی میان رژیم و (داعش) وجود دارد. دو طرف توافقنامه های نفتی دوجانبه امضا می کنند، چرا که رژیم در صدد تامین منابع نفتی است تا پایگاه اجتماعی طرفدار خود را از دست ندهد. این قراردادها پس از گفتگوهایی بین جنگجویان (داعش) و گروه های امنیتی رژیم بسته می شود.