با ادامه اختلافات بر سر دو پست امنیتی؛ جلسه پارلمان عراق به تعویق افتاد

بغداد: حمزه مصطفی

مقتدی صدر رهبر «جریان صدر» این گفته را که او عامل تأخیر در تکمیل دولت عادل عبدالمهدی است، رد کرد و مخالفت مجدد خود را با نامزدی مشاور سابق امنیت ملی، فالح الفیاض برای تصدی وزارت کشور و دو نامزد وزرات دفاع اعلام کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، پس از ورود کابینه ناتمام به دومین ماه بحرانی خود، صدر به عادل عبدالمهدی پیشنهاد داده که از میان فرماندهان نظامی که با گروه داعش جنگیدند، برای این دو وزارتخانه وزیر انتخاب کند.
پس از به عقب افتادن جلسه دیروز پارلمان که قرار بود در آن برای رأی اعتماد به نامزدهای هشت وزارت باقیمانده رأی‌گیری شود، صدر در توئیتی خطاب به گروه‌های سیاسی گفته: «ای مردم من، چرا من شما را به نجات فرامی‌خوانم و شما مرا به سهم خواهی و فساد دعوتم می‌کنید؟ ای مردم من، چرا من شما را به عزت و کرامت وطن فرامی‌خوانم و شما از من فروش وطن می‌خواهید؟ ای مردم، من جز اصلاح در حد توان چیزی نخواستم و جز خدا و مردم یاری‌گری ندارم. ای مردم، ماشین سهم‌خواهی و مخالفان (آزموده را آزمون خطاست) با هم متحد شدند تا چهره‌های پوسیده و فاسد را برگردانند».
او توضیح داده «این چیزی است که مرجعیت نپذیرفت بلکه مردم به‌طور قاطع رد کردند».
صدر افزود: «ای مردم، من عامل تأخیر تکمیل دولت نیستم، بلکه من مانع تکمیل نقشه‌های آنها هستم».
او به «نشنیدن و بی‌توجهی به آنها» دعوت کرد.
صدر تأکید کرد: «زیربار وزیر غیرمستقل دفاع یا کشور نمی‌روم».
صدر ادامه داد: «به نخست‌وزیر پیشنهاد می‌کنم در معرفی اعضای باقیمانده کابینه‌اش، جز دو وزیر (کشور و دفاع) شتاب کند و در نامزد شدن را برای این دو پست باز بگذارد تا فرماندهان بزرگی که سرزمین را از اشغالگران و ایادی (داعش) ستمگر آزاد کردند، بدون مداخله گروه‌ها و احزاب یا جریان‌ها، نامزد شوند».
او توئیتش را با این جمله به پایان رسانده که «همسایگان ما دوستان ما هستند نه سروران ما».
در همین راستا دکتر قحطان الجبوری سخنگوی رسمی «ائتلاف سائرون» مورد حمایت صدر در کفت‌وگو با الشرق الاوسط تأکید کرد «روشی که سید مقتدی صدر از ابتدا در پیش گرفت باز گذاشتن دست نخست‌وزیر در انتخاب اعضای کابینه بود و دوری گزیدن از سهم خواهی. این می‌تواند نجات‌بخش روند سیاسی باشد که باز هم به دلیل چنگ زدن برخی احزاب به همان رویه دچار مشکل شده‌است. روشی که ما را به این بحران‌ها و فجایع کشاند».
همچنین قیس الخزعلی، رهبر «عصائب اهل الحق» در زمینه انتخاب دو وزیر دفاع و کشور به تبعیت از قاعده «نه تحمیل و نه مخالفت» فراخواند.