آنکارا ضمن رد انتقاد اروپایی، از دستگیری‌های اخیر دانشگاهیان دفاع کرد

آنکارا: سعید عبدالرزاق

ترکیه به یونان و قبرس به دلیل «رفتار نادرست و بی‌پروای» آنها در خصوص منابع نفت و گاز طبیعی در شرق دریای مدیترانه هشدار داد و از دستگیری‌های اخیر دانشگاهیان به تهمت توطئه برای سرنگونی نطام حاکم دفاع و دخالت اروپا در این زمینه را رد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته در سخنرانی در جمع گروه پارلمانی حزب حاکم (عدالت و توسعه) در مجلس این کشور با اشاره به رفتار نادرست یونان و قبرس در شرق مدیترانه گفت: «این رفتارها در درجه اول خطر و تهدیدی مهم برای خود آنها به بار آورده‌است. ما در خصوص اصول خود در شرق دریای مدیترانه یا هر منطقه دیگری سازش نخواهیم کرد و به کسانی که سعی دارند سلطه سیاسی و اقتصادی مناطقی که هیچ حقی در آنها ندارند را به دست بگیرند، فرصتی نخواهیم داد».
در ۱۱ نوامبر جاری یک کشتی استکشافی وابسته به شرکت «اکسون موبیل» آمریکا برای استخراج نفت و گاز برای قبرس وارد جزیره قبرس شد.
وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای ضمن هشدار به این شرکت در خصوص کشف و استخراج هیدروکربن «نفت و گاز» در سواحل جزیره قبرس، اعلام کرد: «این اقدام به ثبات منطقه لطمه وارد می‌کند».
از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفتگو با روزنامه «زوددویچه تسایتونگ» آلمان ضمن دفاع از اقدامات اخیر آنکارا در زمینه دستگیری های اخیر دانشگاهیان در کشورش گفت: «این افراد قصد توطئه برای سرنگونی نظام را دارند. اروپایی‌ها همیشه می‌خواهند به ترکیه بیاموزند که «دولت قانون» چیست».
وی همچنین رویکرد قضایی کشور خود در خصوص بازداشت آلمانی‌ها در ترکیه را توجیه و تأکید کرد: «من این افراد را نمی‌شناسم و ترکیه هیچ سودی از حبس آنها نخواهد برد».
به گزارش وزارت خارجه آلمان ۶ شهروند آلمانی به دلایل سیاسی در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند.
وزیر خارجه ترکیه در ادامه افزود: «ما هنوز خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا هستیم، اگر نظر اتحادیه اروپا غیر از این باشد باید آن را اعلام کند».