۲۶۰۰ کودک یمنی قربانی جنگ‌افروزی شبه‌نظامیان شدند

حوثی‌ها از فقر ملت یمن برای به کارگیری کودکانشان سوءاستفاده می‌کنند

جده: اسماء الغابری

ائتلاف حقوقی یمن فعال در زمینه حقوق بشر در گزارشی از وجود کودکان در جبهه‌های شبه نظامیان حوثی خبر داد.

به گزارش الشرق الأوسط، این اتحاد که تحت عنوان «ائتلاف یمنی رصد نقض حقوق بشر» فعالیت می‌کند از به کارگیری شش هزار و ۱۷۲ کودک در عملیات نظامی خبر داد که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است.

این گزارش حاکی از آن است که یک هزار و ۵۳۹ کودک طی چهار سال گذشته(از ژوئیه سال ۲۰۱۴ تا ژوئیه سال ۲۰۱۸) در حین عملیات نظامی کشته شده و یک هزار و ۱۶۶ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در این گزارش ذکر شده است که ۵۲ درصد این کودکان متعلق به رده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال هستند، ۴۱ درصد دیگر آنها ۱۶ تا ۱۷ سال سن دارند، ۷ درصد دیگر نیز ۸ تا ۱۲ ساله هستند.

بر اساس این گزارش، به کارگیری کودکان در عملیات نظامی از حد نرمال بیشتر شده و در واقع تبدیل به سیاست نظامی این شبه نظامیان شده است. به‌طوری‌که کتب درسی و رسانه‌ها آن را تبلیغ کرده و آن را اقدامی شجاعانه توصیف می‌کنند، از سوی دیگر از آن به عنوان پیروزی وطن و دین یاد می‌کنند.

AFP

حوثی‌ها این کودکان را «شیرمردان کوچک مسیر قرآن» می‌نامند در حالی‌که «القاعده» آنها را «شیرمردان کوچک خلافت» خطاب می‌کنند.

در همین راستا و در حاشیه سی و نهمین جلسه شورای حقوق بشر در شهر ژنو، «ائتلاف یمنی رصد نقض حقوق بشر» عنوان کرد کودکانی که در جبهه‌های حوثی‌ها مبارزه می‌کنند حدود یک سوم کل نیروهای این شبه نظامیان هستند که تعداد زیادی از آنها قربانی می‌شوند.

این ائتلاف گفت که شبه نظامیان برای تامین نیرو و همچنین انتشار اندیشه‌های کورکورانه خود از فقر مردم یمن سوءاستفاده می‌کنند.

آنها همچنین نسبت به آسیب‌های جسمی و روحی این کودکان هشدار داده و خواستار مداخله بین المللی در خصوص حمایت از این کودکان شد.

براساس گزارش این ائتلاف، شهر تعز رتبه اول تعداد کودکان مسلح را دارد. تعداد کودکان مسلح آن یک هزار و ۳۵ نفر است که ۹۳۶ تن از آنها در جبهه‌های حوثیان مبارزه می‌کنند.

 

AFP

 

۵۱۳ کودک دیگر از شهرهای زمار، عمران، صنعاء، صعده، إب و الحدیده نیز عضو شبه نظامیان حوثی هستند.

استان صنعاء جایگاه دوم در کودکان مسلح را دارد به‌طوری‌که تعداد کودکان مسلح آن ۸۷۶ نفر بوده که ۸۴۷ تن از آنها در خدمت حوثی‌ها هستند.

در این میان، حوثی‌ها ۲۸۲ کودک دیگر را از شهرهای عمران، زمار، الامانه، المحویت، ریمه، إب، الحدیده و تعز را به جبهه‌های خود در منطقه نهم واقع در شرق صنعا نیز فرستاده‌اند.

براساس گزارش ائتلاف مذکور، شبه نظامیان حوثی مسئولان محلی مناطق اشغالی خود را مجبور به جذب کودکان کرده و در صورت عدم جذب، آنها را از مناصب خود عزل می‌کنند. آنها همچینین خانواده‌هایی که از این امر سرباز می‌زنند را تهدید به قتل می‌کنند.