دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد چند هفته دیگر پایان می پذیرد - عکس از گتی ایمیجز

دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد چند هفته دیگر پایان می پذیرد – عکس از گتی ایمیجز

مردم ایران از اواخر بهار امسال با انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور به دوره ای از تغییرات و تحولات پای گذاشتند که تنها به سمت ریاست جمهوری ختم نمی شود.

به روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور اعتدال گرا که البته به میزان قابل توجهی به اصلاح طلبان نزدیک است، تنها یکی از تحولاتی است که ایرانیان در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی در این چند ماه شاهد آن هستند.

یکی از تغییرات حساس دیگر انتخاب رئیسی جدید برای سازمان بزرگ صدا و سیما در ایران است. اگر چه رئیس صداوسیما را به طور مستقیم رهبر ایران تعیین می کند اما در همین حال شخصیت چهره جدیدی که در جام جم مستقر می شود، در تحول بسیاری سیاست های این سازمان مؤثر خواهد بود.

در میان گزینه های مطرح برای ریاست صدا و سیما نام افرادی چون صفار هرندی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد، غلامعلی حداد عادل، محمد سرافراز معاون کنونی برونمرزی صدا و سیما، مخبر دزفولی و علی دارابی و همینطور قالیباف شهردار کنونی تهران به چشم می خورد.

در این تابستان تکلیف شهردار جدید تهران هم باید مشخص شود. گمانه زنی ها درباره شهردار آینده پایتخت تاکنون بیشتر به ویژگی های لازم برای شهردار آینده محدود بوده است. در این میان تنها صادق زیباکلام تحلیلگر سیاسی، محسن هاشمی را گزینه ای مناسب برای این سمت دانسته است.

در میان تغییرات جاری نباید جایگاه مهم مدیرعاملی تیم مطرح پرسپولیس را فراموش کرد. به گزارش پایگاه خبری آفتاب، منابع موثق از بدنه وزارت ورزش و نزدیکان محمدجعفر کامبوزیا از توافق برای انتخاب وی به عنوان مدیرعامل پرسپولیس خبر می دهند.

این خبر، به جهت بیگانگی این کارمند وزارت ورزش با بحث فوتبال، به شدت جنجالی خواهد بود. بسیاری البته معتقدند بعید است با توجه به پایان دوره دولت کنونی این انتصاب عملی شود.

اما صرف نظر از تغییرات و روی کار آمدن دولت و مقامات جدید، سرنوشت و رسیدگی به شکایات علیه اعضای دولت احمدی نژاد از جمله شخص رئیس جمهور بحث داغ دیگری در رسانه های ایران است.

روزنامه ابتکار در مطلبی با تیتر “از احضار احمدی نژاد، تا ارسال پرونده مشایی”، دولتی‌ها را در محاصره شکایات دانسته و نوشته است: “کمتر از چند هفته به پایان عمر دولت احمدی نژاد تحولات نشان می‌دهد که مجلس و قوه قضائیه عزم خود را برای رسیدگی جدی تر به تخلفات دولت، جزم کرده اند.

ارسال احضاریه دادگاه به دفتر محمود احمدی نژاد، بررسی عملکرد رحیم مشایی در زمینه سفرهای خارجی و همچنین شکایت ازوی به خاطر برخی اظهارات چندسال گذشته او، به مراجع امنیتی و نظارتی نشان می‌دهد که دولتی‌ها در حلقه شکایت‌هایی قرار گرفته اند که گاه به عملکرد چندسال پیش آنان نیز مربوط می‌شود.”

روزنامه تهران امروز هم به نقل از قائم‌مقام معاونت نظارت مجلس از عزم مجلس و قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلفات دولتی خبر داده و نوشته است: “چندی پیش پس از آنکه دولت، احضاریه شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران را دریافت و به آن اعتراض کرد، حالا قائم‌مقام معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی از رایزنی‌های معاونت نظارت مجلس با قوه قضائیه برای کارآمدسازی رسیدگی‌های قضایی به تخلفات دولت خبر داده است.”

رضا طلایی‌نیک در این رابطه به خبرگزاری مهر گفته است که رسیدگی قضایی به پرونده تخلفات با پایان دولت مختومه نمی‌شود و متناسب با ماهیت پرونده‌های ارجاعی رسیدگی‌های قانونی ادامه دارد.