محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با خضیر الخزاعی کفیل ریاست جمهوری عراق، ضمن بحث درباره تحولات منطقه به ویژه سوریه، گفت کشورش آماده است همکاری های دو جانبه تهران- بغداد در زمینه های ترانزیت، راه، راه آهن، نفت و انرژی را گسترش دهد.

آقای ظریف روز یکشنبه به منظور دیدار با مقامات عراقی از جمله رئیس مجلس و وزیر خارجه عراق و گفتگو درباره تحولات منطقه به ویژه مسئله سوریه، در نخستین سفر خارجی اش پس از انتصاب به عنوان وزیر خارجه ایران عازم بغداد شده است.

به گزارش خبرگزاریها، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با الخزاعی با تشریح خطرات در حال شکل گیری در منطقه به ویژه در سوریه از مواضع و تدبیر دولت عراق در این زمینه که مبتنی بر آینده نگری است، تقدیر و تشکر کرد.

آقای الخزاعی هم در دیدار با ظریف، نگرانی کشورش را از گسترش افراط گری و فتنه های طایفه ای در منطقه ابراز کرد.

کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران و حسن کاظمی قمی دستیار وزیر خارجه ایران در امور اقتصادی، ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

به نوشته وبسایت بی بی سی، روابط ایران و عراق پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی شاهد تحولات زیادی بوده است.

دو کشور با وجود گذشته حدود ۲۳ سال از پایان جنگ فیمابین، به لحاظ حقوقی در مرحله “آتش بس” قرار دارند و هنوز قرارداد صلح امضا نکرده اند، اما روابط سیاسی آنها دوستانه است.

محمود احمدی نژاد نخستین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب این کشور در سال ۱۹۷۹ بود که در سال ۲۰۰۸ به عراق سفر کرد.

ایران یک سفارتخانه در بغداد و ۳ کنسولگری در شهرهای کربلا، اربیل و سلیمانیه دارد. عراق نیز یک سفارتخانه در تهران و ۳ کنسولگری در مشهد، اهواز و کرمانشاه دارد. هم اکنون، محمّد مجید الشّیخ سفیر عراق در ایران و حسن دانایی‌فر سفیر ایران در عراق است.