از شورای امنیت خواست تحریم هایی با استفاده از چارچوب ماده هفتم اعمال کند * ادامه خروج دیپلماتها از صنعا

بخشی از نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در ریاض (واس)

بخشی از نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در ریاض (واس)

شورای همکاری خلیج اشاره کرد پس از کودتای گروه انصار الله حوثی بر علیه مشروعیت در یمن، و در صورتی که تلاشهای سازمان ملل برای رسیدن به توافق با همه طرف های یمنی برای حل بحران به شکست بینجامد، این شورا برای حمایت از منافع حیاتی خود و ثبات و امنیت یمن، اقداماتی اتخاذ خواهد کرد.

این شورا با اشاره به حوثی ها، از سازمان ملل متحد خواست علیه کسانی که مانع از روند انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن می شوند، تحریم هایی اعمال کند. و همچنین ضمانت هایی برای سلامت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن، که در حصر خانگی به سر می برد را خواستار شد.

در بیانیه نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در ریاض آمده است که: وزرای خارجه از سازمان امنیت خواستند که با توجه به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد که شامل اقدامات فوری و عملی برای حفظ صلح و امنیت بین المللی، که ادامه کودتا بر علیه مشروعیت در یمن آن را تهدید می کند، اقداماتی اتخاذ کنند و همچنین خواستار رد به اصطلاح «اعلامیه قانون اساسی» و تلاش حوثی ها برای تحمیل عمل صورت گرفته شد.

وزرای خارجه کشورهای خلیج از سرگیری روند انتقال مسالمت آمیز قدرت در یمن، بر اساس ابتکار کشورهای خلیج و مکانیسم اجرایی شدن آن و خروج از نشست گفتگوی ملی را خواستار شدند. وزرای خلیجی همچنین از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواستار تشکیل نشست فوق العاده در سطح وزرای خارجه شدند تا برای رد کودتا و پیامدهای آن تصمیم گیری کنند.

دکتر خالد عطیه، وزیر خارجه قطر، در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست فوق العاده گفت که چالشهایی که یمن با آنها روبه رو شده است، به ما مسؤلیت هایی تحمیل می کند تا برای کمک به مردم یمن و جلوگیری از خطرات ناشی از هرج و مرج و درگیری های داخلی که وحدت و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می کند، اقدامات فوری انجام دهیم.

در همین راستا، به دنبال ترکیه و اسپانیا، کشور امارات متحده عربی هم به جمع کشورهایی پیوست که سفارت های خود را در نتیجه اوضاع وخیم امنیتی و سیاسی، در یمن بستند.