تیراندازی میزگردی که کاریکاتوریستی که به پیامبر اهانت کرده بود در آن حضور داشت را هدف قرار داد

تصویری که پلیس از فرد مسلح منتشر کرد (آ.ف.ب)

تصویری که پلیس از فرد مسلح منتشر کرد (آ.ف.ب)

یک فرد مسلح ناشناس سعی کرد سناریوی حمله به مجله فرانسوی «شارلی ابدو» در اوائل ماه گذشته در پاریس را در کپنهاگ پایتخت دانمارک تکرار کند و چند نقاش کاریکاتوریست را به قتل برساند. فرد مسلحی که توانست فرار کند بعد از ظهر روز گذشته شروع به تیراندازی به سمت ساختمانی که میزبان میزگردی درباره جنبش های اسلامی و آزادی بیان بود کرد. لارس فلیکس، کاریکاتوریست سوئدی که کاریکاتورهای اهانت آمیز به حضرت محمد (صلوات الله علیه و آله) کشیده بود و همچنین سفیر فرانسه در این میزگرد حضور داشتند. این تیراندازی به زخمی شدن ۳ تن از نیروهای پلیس و به قتل رسیدن یک تن دیگر منجر شد.

فرانسوا زیمرای، سفیر فرانسه در کپنهاگ گفت: «از بیرون به سمت ما تیراندازی شد. دقیقاً همانند آنچه در (شارلی ابدو) صورت گرفت اما آنها نتونستند وارد شوند».

فلیکس، کاریکاتوریست سوئدی، پس از انتشار تصاویر اهانت آمیز به پیامبر اکرم در سال ۲۰۰۷، موجی از اعتراضات را در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی بر انگیخت و از آن زمان به بعد تحت حفاظت نیروهای امنیتی جابه جا می شود.

پلیس دانمارک در گزارش اولیه خود گفته بود که دو تن عامل تیراندازی بودند و توانستند با خودرو فرار کنند و شخصی که هنوز هویت او شناسایی نشده است در این تیراندازی به قتل رسید. اما بعد پلیس تآکید کرد که تنها یک نفر در این تیراندازی شرکت کرده و تصاویری از او را پخش کردند.