مجلس عوام بریتانیا - عکس از رویترز

مجلس عوام بریتانیا – عکس از رویترز

در شرایطی که تنها کمتر از یک هفته به پایان مهلت توافق موقت هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ باقی مانده و طرفین در وین سرگرم مذاکرات هستند، کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا در گزارشی وزارت خارجه این کشور را به بهبود روابط با تهران فراخوانده است.

کمیته روابط خارجی مجلس عوام در این گزارش که روز دوشنبه درباره روابط بریتانیا و ایران منتشر شده آورده است که «حسن روحانی رییس جمهور ایران باید به عنوان کسی که به معنای واقعی در پی توافق قابل اتکا با اعضای دائمی شورای امنیت به علاوه آلمان (گروه ۱+۵) درباره برنامه هسته ای ایران است، مورد اعتماد قرار گیرد. برنامه انتخاباتی واضح و سابقه او به عنوان شخصی از داخل رژیم، به او در بالاترین سطح در داخل ایران، قدرت و اعتبار می دهد.»

این گزارش در همین حال تصریح کرده است که آقای روحانی «یک عملگرا است که درصدد لغو تحریم ها است و نه یک اصلاح طلب، و او را باید بر اساس اقداماتش سنجید و نه سخنانش.»

این کمیته از سوی دیگر حضور بریتانیا در مذاکرات هسته ای با ایران را مورد تایید قرار داده و تصریح کرده است که احتمالا چشم اندازی برای توافقی پایدار که به ایران اجازه غنی سازی اورانیوم را ندهد وجود ندارد اما توان ایران برای غنی سازی باید محدود شود به طوری که این کشور دست کم شش ماه وقت لازم داشته باشد که در صورت تصمیم، به تولید اورانیوم با غنای بالا برای ساخت بمب اتمی دست بزند؛ و این زمان کافی است تا دیگران تشخیص دهند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهند.

سر ریچارد اوتاوی، رییس این کمیته روز دوشنبه گفت: «در وضعیت مطلوب، ما می توانیم روابطی پخته و سازنده با ایران داشته باشیم که بر اساس آن هر دو طرف بتوانند از این وضعیت از نظر سیاسی، راهبردی، تجاری و فرهنگی بهره ببرند. اما چشم انداز غلبه بر سال ها بی اعتمادی بین طرفین دور به نظر می رسد و ما نیاز داریم که دست کم بخشی از نگرانی هایمان را درباره نقش ایران در ثبات و امنیت منطقه رفع کنیم.»

این کمیته همچنین از تصمیم اخیر وزارت خارجه بریتانیا مبنی بر بازگشایی سفارت این کشور در تهران استقبال کرده است.

از سوی دیگر بر اساس این گزارش، نبود نمایندگی مستقیم دیپلماتیک بریتانیا در ایران مانع تاثیرگذاری لندن در رخدادها، جمع آوری اطلاعات و ایجاد تماس های شخصی شده است که برای روابط دیپلماتیک سازنده، حیاتی است.

در بخشی از این نامه آمده است در حالی که اغلب کشورها برای احیای روابط با ایران تلاش می کنند تعلل در این امر موجب عقب افتادن بریتانیا از سایر کشورها می شود.

دیوید کامرون نخست‌وزیر بریتانیا ماه پیش در گفتگو با بی بی سی گفته بود که لندن به بازسازی روابط دیپلماتیک با تهران متعهد است اما با چشمان باز و هوشیار این کار را پی خواهد گرفت.

کامرون گفت که بازگشایی سفارت کشورش در تهران که آغاز روند آن توسط ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا اعلام شد گامی مهم در جهت بازسازی دیپلماتیک با ایران است.

نخست وزیر بریتانیا همچنین گفت حمله به سفارت کشورش در سال ۲۰۱۱ موجب قطع کامل روابط با ایرانی‌ها شد اما دو کشور باید وارد مذاکرات بیشتر شوند و قدم به قدم به سوی بهبود روابط‌شان پیش بروند.