ولد الشیخ ۱۰ آوریل را تاریخ آتش بس اعلام کرد… وی تأکید کرد حوثی ها وعده اجرای «۲۲۱۶» را دادند* یک مسؤل دولت یمن: میانجیگری روسیه- عمان برای خروج صالح در ازای زمین گذاشتن اسلحه

ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن از نیویورک توقف جنگ در یمن را اعلام می کند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن از نیویورک توقف جنگ در یمن را اعلام می کند – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

پس از اعلام اسماعیل ولد الشیخ فرستاده سازمان ملل به یمن مبنی بر قبول اجرای قطعنامه «۲۲۱۶» شورای امنیت از سوی حوثی ها، روز گذشته یمنی ها نفس راحتی کشیدند.

ولد الشیخ روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک گفت طرف های نزاع یمن برای برقراری آتش بس از نیمه شب دهم ماه آینده  توافق کردند، بر این اساس که دور سوم مذاکرات بین طرفین هشت روز پس از آتش بس در کشور کویت از سر گرفته شود.

ولد الشیخ توضیح داد این آتش بس به منظور خروج از شهرها، و تحویل سلاح سنگین به دولت،  از سرگیری  ترتیبات امنیتی در کشور، احیای دولت و از سرگیری گفتگوهای سیاسی در صنعا،  و ایجاد یک کمیته برای اسیران بین دو طرف صورت گرفته است. وی تأکید کرد مذاکرات آینده یکی از آخرین فرصت ها برای پایان دادن به جنگ در یمن خواهد بود.

ولد الشیخ همچنین تأکید کرد: « به منظور هموار کردن راه برای جلوگیری از درگیری ها همه طرف های درگیر باید از هر گونه اقداماتی که منجر به افزایش تنش شود امتناع کنند ، و این فرصتی برای دستیابی به راه حل سیاسی است».

ولد الشیخ در تماسی تلفنی از طرف خالد محفوظ بحاح معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن، بر اهمیت تلاش هایی که دولت مشروع یمن برای صلح انجام می دهد تأکید کرد، که از آن جمله دیدارهایی است که اخیراً میان بحاح و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در پاریس و ابوظبی برای بررسی روند صلح انجام شد.

معاون رئیس جمهور یمن نیز از تلاش های فرستاده سازمان ملل برای از سرگیری مذاکرات قدردانی کرد و بر اهمیت توقف چرخه درگیری های جاری به منظور تحقق صلح پایدار در کشور برای ایجاد یک آینده امن تأکید کرد.

عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن نیز به نوبه خود اشاره کرد با وجود تمام اقدامات میدانی، به حفظ جان یمنی ها و منافع وطن علاقمند هستند و این باعث شد که بر اساس حکمت و مسؤلیت انسانی و اخلاقی نسبت به مردم یمن برخورد کنند.

از سوی دیگر، یکی از وزیران یمن فاش کرد که روسیه و عمان برای خروج علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق یمن به همراه خانواده و بستگان خود به طور مستقیم وارد میانجیگری با دولت یمن شدند، به طوری که در ازای آن گارد ریاست جمهوی سلاح را به زمین بگذارد و شهر را بدون رویارویی نظامی تسلیم کند، اما تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.