با نزدیک شدن به موعد انتخابات، مقامات احساس کمبود وقت می‌کنند

الجزایر: بوعلام غمراسه

مقامات الجزایر پس از برگزاری نشست میان مسئولان بزرگ نظام در روز چهارشنبه دربارهٔ به تعویق انداختن تاریخ انتخابات در بهار پیش‌رو، به شدت در پی محرمانه بودن موضوع آن هستند. اما اطلاعاتی از محتوای این نشست در روزنامه‌ها و تارنماهای اینترنتی درز کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که مقامات الجزایری در برابر انتخاب گزینه جایگزین عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهور کنونی عاجز مانده‌اند و بر همین اساس به دنبال وقت‌کشی هستند تا بتوانند شخص مناسب را انتخاب کنند.
نشست مذکور که در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد مسئولانی همچون؛ احمد اویحیی نخست‌وزیر کشور، معاذ بوشارب رهبر حزب حاکم یعنی «جبهه آزادی ملی»، عماره بن یونس رهبر «جنبش ملی الجزایر» و عمر غول رهبر حزب «کنگره امید الجزایر» در آن حضور یافتند.
محور اصلی گفتگوی این رهبران سیاسی که به شدت از پیروان بوتفلیقه هستند، به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری به مدت یکسال است.
منابع آگاه گزارش دادند که بی میلی بوتفلیقه رئیس‌جمهوری کنونی برای کاندیداتوری پنجمین دوره متوالی انتخابات ریاست جمهوری، نظام حاکم را با سر درگمی مواجه کرده‌است، چراکه تاریخ قانونی برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود و انتظار می‌رود در ماه آوریل (فروردین) آینده، برگزار شود. این در حالی است که نظام آماده انتخاب گزینه جایگزین برای بوتفلیقه نیست.
معمولاً در کشور الجزایر، تنها دو نهاد ریاست جمهوری و ارتش هستند که می‌توانند تاریخ‌های مهم را تعیین کنند.
قرار بود بوتفلیقه در صورت مطمئن شدن از عدم نامزدی خود برای یک دور جدید دیگر برای ریاست‌جمهوری، جانشین خود را انتخاب و معرفی کند.
همچنین دولت با مشکل بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند و به دنبال بهانه یا یک فرمول قانونی جهت به تعویق افتادن انتخابات است. این در حالی است که قانون اساسی تنها در صورت وقوع جنگ به دولت اجازه می‌دهد تاریخ انتخابات را لغو کند.