پارلمان عراق به موضوع رأی اعتماد وزیران باقی مانده کابینه دولت پایان می‌دهد

بغداد: حمزه مصطفی

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق اعلام کرد؛ جلسه امروز پارلمان موضوع تکمیل رأی‌گیری دربارهٔ کابینه دولت را شامل می‌شود.
به گزارش الشرق الاوسط، پارلمان این کشور هفته گذشته به سه وزیر رأی اعتماد داد؛ و قصی السهیل به عنوان وزیر آموزش عالی، نوری الدلیمی به عنوان وزیر برنامه‌ریزی و عبدالامیر الحمدانی به عنوان وزیر فرهنگ انتخاب شدند و به کابینه دولت ملحق شدند.
اما ۵ وزراتخانه دفاع، کشور، آموزش و پرورش، دادگستری و مهاجرت همچنان به دلیل اختلاف‌های عمیق سیاسی در بین ائتلاف‌ها و احزاب بدون وزیر مانده‌اند.
گفته می‌شود این اختلافات میان ائتلاف «البنا» و «الاصلاح» دربارهٔ فالح الفیاض نامزد وزیر کشور است، همچنین جریان «ملی» و ائتلاف «الوطنیه» بر سر نامزد وزیر دفاع و نامزد وزیر آموزش پرورش، و میان دو حزب کردستانی بر سر دو وزارت دادگستری و مهاجرت اختلاف نظر دارند.
یک منبع سیاسی آگاه در این باره اعلام کرد؛ جریان ملی و ائتلاف «الوطنیه» توافق کردند تا فیصل الجربا کاندیدای وزارت دفاع را حذف کنند و با هشام الدراجی (افسر سابق ارتش عراق) و سلیم الجبوری (رئیس سابق پارلمان) را به عنوان نامزد برای تصدی این وزرات‌خانه معرفی کنند.
کاظم الشمری رئیس ائتلاف الوطنیه، در گفتگو با «الشرق الاوسط» با تکذیب چنین توافقی گفت: «نامزد ائتلاف ما همچنان فیصل الجربا است و هرگونه بحثی در مورد تغییر وی هرگز اتفاق نیفتاده است».
وی افزود: «این شایعه‌ها صرفاً با هدف تخریب و برهم زدن موضوعات است و ائتلاف الوطنیه به نامزد معرفی شده خود پایبند است و این گزینه مورد اعتماد عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر نیز هست».
از سوی دیگر یکی از رهبران سنی که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «جلسه‌ای که صورت گرفت بدون اطلاع ایاد علاوی رهبر ائتلاف الوطنیه است. وی در حال حاضر الجربا را نامزد اصلی می‌داند و جایگزینی برای آن نمی‌پذیرد و معتقد است رأی‌گیری در خصوص او انجام می‌گیرد، به ویژه پس از اعلام خود نخست‌وزیر به پایبندی خود نسبت به الجربا و فالح فیاض نامزد وزارت کشور».