ائتلاف کودتاگران یمن را به استفاده از مذاکرات صلح برای مسلح شدن متهم می کند

سربازان یمنی که در عملیات محاصره یک انبار مهمات متعلق به شبه نظامیان کودتاگر در عدن شرکت کردند – عکس از خبرگزاری فرانسه

سربازان یمنی که در عملیات محاصره یک انبار مهمات متعلق به شبه نظامیان کودتاگر در عدن شرکت کردند – عکس از خبرگزاری فرانسه

سپهبد علی محسن الاحمر معاون رئیس جمهور یمن به آماده سازی برای نبرد آزاد سازی صنعا در چارچوب عملیات نظامی که چند روز پیش تحت عنوان «وعده ما آزادی است» آغاز شده بود ادامه می دهد. منابع نزدیک به الاحمر تأکید کردند وی قبایل پیرامون پایتخت از مأرب را در کنار ارتش ملی بسیج می کند.

منابع آگاه ذکر کردند معاون رئیس جمهور یمن ملاقات ها و تماس های محرمانه مهمی با فرماندهی امنیتی و نظامی و سران قبایل و رهبران سازمانی و سیاسی در حزب کنگره عمومی خلق انجام داده است. این منابع نخواستند درباره شخصیت هایی که اخیراً به صفوف مشروعیت پیوستند سخن بگویند، و تنها به افراد و صدها افسری اشاره کردند که در روزهای اخیر پس از آن که اردوگاه هایی که تحت کنترل کودتاگران بود را ترک کردند به صفوف مشروعیت پیوستند.

در همین راستا، اولگ دریموف رئیس دفتر سفارت روسیه در صنعا تصریحاتی که برخی رسانه ها اخیراً درباره آمادگی روسیه برای به رسمیت شمردن به اصطلاح «شورای سیاسی» مطرح کرده بودند را تکذیب کرد. وی در تصریحاتی برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد مسکو رسماً و قانوناً و بر اساس قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل  نمی تواند دو دولت را به رسمیت بشناسد، چرا که روسیه دولت عبد ربه منصور هادی را تأیید می کند و روابط رسمی و تماس های تلفنی با وی دارد.

از سوی دیگر، سرلشکر احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف، کودتاگران را متهم کرد که از مذاکرات صلح برای افزایش سلاح های خود بهره برداری کردند. وی در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه و در پاسخ به سؤالی درباره هزینه عملیات ائتلاف حمایت از مشروعیت در یمن گفت: «عملیات ائتلاف به منظور امنیت ملی و ثبات در منطقه است… هزینه هر چه باشد مهم نیست».