بمب افکن های روسیه از ایران سوریه را هدف قرار می دهند… واشنگتن اعتزاض می کند

بمب افکن «توپولوف – 22 ام 3» روسیه در فرودگاه نظامی نوژه در نزدیکی همدان در– عکس از سایت عصر ایران

بمب افکن «توپولوف – ۲۲ ام ۳» روسیه در فرودگاه نظامی نوژه در نزدیکی همدان در– عکس از سایت عصر ایران

آنکارا در راستای اجرای سیاست های اخیری که اتخاذ کرد مجدداً به نزدیکی عادی سازی روابط با رژیم بشار اسد اشاره کرد، به طوری که بینعالی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز گذشته گفت: «همان گونه که روابطمان با اسرائیل و روسیه را از سر گرفتیم، روابط با سوریه را نیز از سر خواهیم گرفت».

یلدریم در سخنانی در برابر جناح پارلمانی حزب حاکم «عدالت و توسعه»، در مقر پارلمان ترکیه دو شرط را برای این روابط تعیین کرد، که عبارتند از : «حفظ حاکمیت ارضی سوریه و ترکیه»، و شرط دوم: «سوریه جدید نباید یک دولت جناحی باشد بلکه همگی از عرب و کرد و غیره بدون تمایز در آن زندگی خواهند کرد».

جالب است که در هیچ کدام از شروط ترکیه، به خروج بشار اسد از قدرت اشاره نشده است.

یک منبع در دفتر نخست وزیری ترکیه به «الشرق الأوسط» گفت: «ترکیه بر اساس منافع خود حرکت می کند، و آن چه در وهله اول برای آن اهمیت دارد، ممنوعیت حزب اتحاد دموکراتیک کرد در سوریه از برپایی نظام فدرال کردستان در مرزهای ترکیه است»، چرا که ترکیه این حزب را امتداد سازمان جدایی طلب «پ.ک.ک» می شمارد.

اما در زمینه نظامی، روسیه روز گذشته برای اولین بار از ایران به عنوان پایگاهی برای پرواز بمب افکن های خود برای بمباران سوریه استفاده کرد، به طوری که حملات هوایی خود در سوریه را توسعه داد و با این کار نقش خود را در خاورمیانه عمیق تر کرد. علی شمخانی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران در تصریحاتی برای خبرگزاری «ایرنا»، موافقت ایران با استفاده از حریم هوایی و پایگاه های نظامی در چارچوب جنگ علیه تروریسم و همکاری های استراتژیک میان تهران و مسکو را تأکید کرد.

وزارت دفاع روسیه فاش کرد: «بمب افکن های دور برد از نوع «توپولوف – ۲۲ ام ۳» و جنگنده های بمب افکن از نوع «سو – ۳۴»، با حمل مهمات کامل از فرودگاه همدان در ایران به پرواز در آمدند و مواضع سازمان «داعش» و «جبهه النصره» در استان های حلب و دیر الزور و ادلب را بمباران کردند».

در همین راستا، حرف های ضد و نقیضی از واشنگتن در خصوص حملات روسیه مطرح شد. در حالی که یک مسؤل نظامی آمریکایی در ائتلاف بین المللی گفت که پرواز بمب افکن های روسیه از ایران از قبل به آن ها ابلاغ شده بود، وزارت خارجه آمریکا این اقدام روسیه – ایران را نقض قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت دانست، و افزود، واشنگتن و مسکو هنوز به نقطه همکاری نظامی در سوریه دست نیافتند.