جده : سعید الابیض

خالد الیمانی وزیر امور خارجه یمن گفت کشورش اقدامات فوری برای مقابله با جنایت های شبه نظامیان کودتاچی در کرانه غربی  در پیش خواهد گرفت. به گفته او، کودتاچیان امنیت کشتیرانی بین المللی در دریای سرخ را به خطر انداخته اند.

الیمانی در گفتگوی تلفنی با «الشرق الاوسط» افزود «نماینده کشورش در سازمان ملل در کنار دولت کویت -تنها عضو عرب شورای امنیت- اقداماتی برای شکایت مستقیم علیه شبه نظامیان حوثی به «شورای امنیت»‌ آغاز کردند. این شکایت به خاطر حمله های شبه نظامیان کودتاچی به کشتی های تجاری و به خطر انداختن امنیت کشتیرانی بین المللی انجام شده است. ما از شورای امنیت می خواهیم تا با اقدام فوری جلوی این حملات را بگیرد، این عملیات نقض قراردادهای بین المللی و نادیده گرفتن آشکار قوانین کشتیرانی بین المللی به شمار می روند.

الیمانی تاکید کرد «دولت یمن مسئولیت کامل اقدامات جنایتکارانه کودتاچیان حوثی در گذرگاه های کشتیرانی در جنوب دریای سرخ را بر گردن جامعه بین الملل و شورای امنیت قرار می دهد. هیچ طرفی نمی تواند پیش از خروج کامل و بی قید و شرط کودتاچیان از ساحل غربی از صلح صحبت کند.»

وی در ادامه خاطر نشان کرد «دولت یمن چندین بار به جامعه جهانی درباره اقدامات و حمله های مکرر شبه نظامیان ایران در یمن به کشتی های تجاری در این گذرگاه بین المللی هشدار داد و درباره آنچه کشتی ها در مهم ترین گذرگاه آبی جهان با آن روبرو هستند توضیح داد. این گروه کشتی های تجاری را هدف می گیرند. ما به محافل بین المللی گفتیم که این شبه نظامیان مین های دریایی کاشته اند و این بر خلاف قوانین بین الملل و خطری برای کشتیرانی به شمار می رود.»

او یادآور شد که «سرکرده کودتاچیان در هر مناسبتی اعلام می کند که آماده گفتگو است و از شدت حمله ها در گذرگاه های دریایی کاسته می شود. البته شبه نظامیان کودتاچی به دستور «تهران» این اقدامات را انجام می دهند. دولت یمن به جامعه جهانی گفت که چنانچه «حدیده» بازپس گرفته شود عملیات پاکسازی منطقه و گذرگاه دریایی از مین زمان می برد.»

الیمانی گفت: «باید جامعه جهانی از رفتار دوگانه خود درباره جنایت هایی که در دریای سرخ انجام می گیرد دست بردارد. اصلا چطور جهان می پذیرد که شریان نفتی که از منطقه خلیج آغاز شده و به همه بازارهای جهان می رسد به خاطر اقدامات جنون آمیز باند حوثی در یمن تعطیل شود و این باند جنایتکار به اقدامات خود در راستای کاشت مین در گذرگاه آبی ادامه دهد. این اقدام پیامدهای ناگواری به دنبال دارد.»

الیمانی توضیح داد : «حمله چند روز پیش به نفتکش سعودی بی سابقه نبوده است چه اینکه شبه نظامیان کودتاچی، پیشتر به کشتی ترکیه و اماراتی حمله کرده بودند. آنها اصل قانون بین المللی برای «آزادی کشتیرانی» را زیر پا گذاشته اند.»

الیمانی افزود «در حالیکه نماینده سازمان ملل تلاش می کند تا کودتاچیان را به خروج از ساحل غربی متقاعد کند و صحبت از برقراری صلح و طرح حدیده به میان آمده حمله های کودتاچیان به گذرگاه های آبی و کشتی ها و نفتکش ها در جنوب دریای سرخ ادامه دارد.»