حضور ملک عبدالله دوم در بغداد همزمان با سفر ظریف به آن

بغداد: حمزه مصطفی

همزمان با سفر محمدجواد ظریف به عراق در روز گذشته، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن نیز به عراق رسید.
به گزارش الشرق الاوسط، سفر پادشاه اردن بعد از گذشت کم‌تر از یک ماه از سفر عمر الزرار نخست‌وزیر اردن به عراق و سفر ظریف بعد از گذشت چند روز از سفر وزیر نفت ایران به این کشور است.
ملک عبدالله دوم و ظریف در این سفر موضوعاتی مشترک همچون نفت، انرژی، مرزها، تحولات منطقه به خصوص در سایهٔ خروج آمریکا و قرارگیری مجدد نیروهای آمریکا در عراق را با مسئولان عراقی مورد بررسی قرار می‌دهند.
به نظر می‌رسد بعد از اینکه ظریف متوجه شد حضور اردن در بغداد به خصوص بعد از سفر ملک عبدالله دوم به آن در حال افزایش است از سفر حسن روحانی به بغداد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
لقمان فیلی در گفتگو با «الشرق الاوسط»، در خصوص موضوعاتی که ملک عبدالله با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق مطرح کرد، گفت: «ادامهٔ بررسی پرونده‌های سابق است که پیش از این الزرار بررسی کرده بود و بر اموری اساسی همچون برق، گذرگاه‌های مرزی، مناطق صنعتی و نزدیکی آراء دو کشور خصوص مسائل سیاسی منطقه به خصوص سوریه توافق به عمل آمد».
برهم صالح نیز در دیدار با ملک عبدالله بر اهمیت اینکه عمان و بغداد می‌توانند یک عنصر کلیدی در تقویت روابط بین برادران عرب باشند، تأکید کرد.
از سوی دیگر وزیر خارجهٔ ایران نیز سلسله دیدارهایی با رؤسای سه گانهٔ عراق و اغلب نیروهای سیاسی و حزبی آن داشت.
بر اساس اذعان سفارت ایران در بغداد، هیئتی که همراه ظریف است متشکل از ۳۵ نفر است که وی را تا پایان سفر در روز ۵ شنبه همراهی می‌کند.
در واقع این اولین بار است که سفارت ایران در بغداد جزئیات سفر یک وزیر ایرانی و هیئت همراه وی را ارائه می‌دهد. این اتفاق نشان دهندهٔ این است که تهران از فعالیت‌های جدید آمریکا در خصوص منطقه و همچنین افزایش سفرهای مسئولان اردنی به عراق نگران است به اضافه اینکه این دیدارها با افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پایان مهلت توافقنامه صادرات برق و گاز ایران به عراق نیز مرتبط است.