حمله هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در کوبانی – آسوشیتدپرس

حمله هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در کوبانی – آسوشیتدپرس

سوزان رایس مشاور امنیت ملی رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کرد ترکیه به آمریکا اجازه می‌دهد تا از پایگاه‌های این کشور برای حمله به داعش در سوریه و عراق، استفاده کند.

رایس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی تاکید که ترکیه موافقت کرده است آمریکا از پایگاه‌ها و خاک این کشور به منظور «آموزش نیروهای معتدل مخالف دولت سوریه» استفاده کند.

ترکیه مرزی طولانی با عراق و سوریه دارد که محل حضور نظامی داعش شده است.

رسانه های خبری آمریکایی نیز این خبر را به نقل از مقام‌های دفاعی ایالات متحده نیز منتشر کردند. خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش کرد که ترکیه با آموزش چند هزار نفر از شورشیان «میانه رو» سوری نیز موافقت کرده است.

چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز مذاکرات با آنکارا را مفید خواند و خاطرنشان کرد این مذاکرات «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» داشتند.

ترکیه، از اعضای مهم پیمان آتلانتیک شمالی و از متحدان واشنگتن به شمار می رود. باوجود آنکه ۳ اکتبر پارلمان ترکیه با اکثریت آرا به حضور نیروهای نظامی این کشور در خاک سوریه و عراق مجوز داد، این کشور تا کنون از ورود به روند مبارزه علیه داعش خودداری کرده است.

این مجوز همچنین به ترکیه اختیار قانونی می دهد که به نیروهای خارجی اجازه دهد تا از خاک این کشور برای عملیات‌های نظامی احتمالی علیه نیروهای داعش استفاده کنند. این طرح با ۲۹۸ رای مثبت و ۹۸ رای منفی همزمان با پیشروی نیروهای داعش در شهر کوبانی، نزدیک به مرز ترکیه تصویب شد.

عصمت ییلماز وزیر دفاع ترکیه در تشریح تصمیم ارتش پس از صدور این مجوز از سوی پارلمان گفته بود که اقدامی فوری صورت نخواهد گرفت.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولتی ترکیه گزارش داده است که قرار است شماری نزدیک به ۴ هزار شورشی سوری تحت نظر نیروهای امنیتی ترکیه آموزش ببینند. این خبر در حالی منتشر می شود که مقام‌های آمریکایی تاکید کردند این افراد در خاک ترکیه تحت نظارت نیروهای آمریکایی آموزش خواهند دید.