تأکید دولت در همایش سرمایه‌گذاری مشترک لبنان و انگلیس بر اجرای تصمیم‌های کنفرانس «سیدر»

لندن: نجلا حبریری

سعد حریری نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه لبنان روز گذشته در لندن بر پایبندی دولت خود در اجرای اصلاحات قانونی، مالی و اقتصادی لازم برای بهبود فضای کار و شفاف‌سازی هرچه بیشتر تاکید کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، همایش سرمایه‌گذاری مشترک لبنان و انگلیس که شهر لندن میزبان آن شده بود در راستای تاکید بر تصمیمات کنفرانس «سیدر»، روند اصلاحات در پیش گرفته در لبنان و امضای توافق‌نامه بین شرکت «رولزرویس» و شرکت «هواپیمایی الشرق الاوسط» برگزار شد.
«بحران سیاسی» که این روزها لندن شاهد آن است مانع از حضور آلیستر برت، معاون وزیر امور خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این همایش مشترک نشد.
گفتنی است که اضافه بر سعد حریری و جبران باسیل وزیر خارجه وی، مسئولان دیگری همچون رائد خوری وزیر اقتصاد و تجارت، غطاس خوری وزیر فرهنگ، سزار ابی خلیل وزیر نیرو، ابراهیم کنعان رئیس کمیسیون مالی پارلمان، رامی مرتضی سفیر لبنان در انگلیس، کریس رامپلینگ سفیر انگلیس در لبنان و پیر داوکان فرستاده فرانسه و مسئول پیگری کنفرانس «سیدر» در این همایش حضور داشتند.
بحران عدم تشکیل کابینه دولت لبنان بر دستور کار این همایش سایه افکنده بود، و یکی از عوامل تأثیرگذار بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های خصوصی انگلیسی در لبنان شناخته شده بود.
حریری در این خصوص گفت: «تأخیر در تشکیل دولت، پیشرفت ما در اجرای پروژه‌ها و اصلاحات را متوقف نکرده است».
وی با اشاره به فشار «فراوانی» که بر اقتصاد لبنان وارد می‌شود افزود: «بخشی از فشارها به ناآرامی‌ها در منطقه باز می‌گردد.. ما با چالش‌های اقتصادی و اجتماعی گسترده‌ای همچون وجود ۱٫۵ میلیون پناهنده سوری در هشتمین سال متوالی، روبرو هستیم».
وی تاکید کرد که دولت وی در کنفرانس سیدر «یک دیدگاه جامعی برای تحریک رشد ارائه داده است، که در آن به دنبال نوسازی زیرساخت‌های اولیه، بازسازی بخش عمومی، اصلاح قوانین، تقویت حکمرانی، افزایش شفافیت و بهره برداری از پتانسیل بخش‌های تولیدی کشور است».
حریری اظهار کرد: «از زمان برگزاری کنفرانس سیدر در ماه آوریل در پاریس، ما به منظور تسریع برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌ها در برخی از بخش‌ها و پروژه‌ها بازبینی کردیم. همچنین به طور منظم با بانک‌های توسعه چندجانبه برای هماهنگی بین بودجه و پروژه‌های سرمایه گذاری، ایجاد رابطه کردیم».
وی همچنین به مقرراتی که اخیرا توسط پارلمان لبنان تصویب شده است، اشاره کرد و گفت: «این مقررات جدید مستقیما به اصلاحات مورد نیاز ارتباط دارد، و در راستای میانجی‌گری قضایی، معاملات الکترونیکی، شفافیت در بخش نفت و گاز، ایجاد ساز و کار برای بخش پسماندهای جامد و محفاظت از کسانی که تخلفات و قانون شکنی‌ها را گزارش می‌دهند، تصویب شده است».
اما در خصوص ثبات سیاسی، حریری گفت: «پس از کنفرانس سیدر، لبنان توانست با موفقیت انتخابات پارلمانی را برگزار کند و روند تشکیل دولت وحدت ملی را توأم با احترام به تعادل سیاسی دقیق در این کشور آغاز کرد».
حریری در ادامه یادآور شد که «این کار آسان نیست و حفظ این تعادل سیاسی دقیق و ظریف و دستیابی به یک توافق سیاسی، یک امر بسیار مهم و تنها راهی است که می‌توان اهداف و دستور کار کنفرانس سیدر را تضمین کند».
حریری با اشاره به پروژه‌های مختلف زیربنایی که فرصت سرمایه‌گذاری مهمی را برای شرکت‌های انگلیسی به ارمغان آورده، از لندن خواست در طرحی که برای بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های لبنان در کنفرانس (سیدر) ارائه داده بود، تجدید و بازنگری کند.
وی در ادمه با تأکید بر تلاش‌های دولت برای صرف سالانه دو میلیارد دلار برای پروژه‌های زیربنایی گفت: «این امر یک فرصت عالی برای شرکت‌های انگلیسی در زمینه‌های حمل و نقل، آب و فاضلاب ، انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر به شمار می‌رود».
حریری همچنین با اشاره به نمونه‌هایی از همکاری‌های بین بخش خصوصی لبنان و انگلیس گفت: «بخش خصوصی لبنان بخش مهمی در بازسازی منطقه و به‌ویژه کشورهایی مانند سوریه و عراق خواهد بود که انتظار می‌رود در آینده به بازسازی نیاز داشته باشند. منطقه اقتصادی طرابلس وابسته به بخش خصوصی که در شمال لبنان واقع شده، مکانی ایده‌آل برای تولیدکنندگان انگلیسی در تولید و صادرات به منطقه به شمار می‌رود و این منطقه همچنین لبنان را به پایگاهی مهم در بازسازی سوریه تبدیل خواهد کرد».
در همین راستا حریری یادآور شد: «دولت لبنان در راستای استراتژی جامع برای بخش‌های تولیدی، هماهنگی‌های لازم را با کمپانی «مک کنزی» انجام داده است. این امر فرصت‌های سرمایه‌گذاری مهمی را در پنج بخش کلیدی یعنی صنعت، کشاورزی، گردشگری، خدمات مالی و اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد خواهد کرد. این استراتژی پس از تشکیل دولت جدید اعلام خواهد شد».
حریری در ادامه ضمن ابراز خرسندی و خوشبینی تأکید کرد: «من هیچ شکی ندارم که آینده لبنان روشن خواهد بود و کشور ما در حال انجام اقداماتی مهم و اساسی در بازسازی زیرساخت‌ها و اقتصاد است. از شما می‌خواهم بخشی از این عملیات باشید و در تغییراتی که در انتظار لبنان است، سهیم باشید».
آلیستر برت معاون امور خاورمیانه وزارت خارجه انگلیس ضمن ابراز خرسندی از بهبود وضع امنیتی در لبنان و تأکید بر اهمیت تشکیل دولت «در اسرع وقت» گفت: «امنیت در لبنان در سال‌های گذشته بهبود قابل توجهی داشته و لندن ممنوعیت سفر انگلیسی‌ها به مناطق فراوانی از کشور لبنان را لغو کرده است».
وی همچنین با تأکید بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در لبنان، اشاره کرد: «این امر بخش خصوصی انگلیس را در اجرای پروژه‌های سیدر تشویق می‌کند».
برت در ادامه گفت: «نیروهای مسلح لبنان امنیت و ثبات را در کشور خود برقرار کرده و توانستند داعش را شکست دهند و انگلیس از آنها حمایت می‌کند».
از سوی دیگر وزیر خارجه لبنان گفت: «علی‌رغم وجود موانع، همکاری ومشارکت بین عماد میشل عون رئیس‌جمهور و سعد حریری نخست‌وزیر مأمور لبنان به تشکیل دولت جدید خواهد انجامید و این نشان‌دهنده آینده شکوفای لبنان است. لبنان همیشه منبع اخبار ناگوار بوده، ولی امروز من و رئیس دولت پیامی مثبت و امیدوارکننده در خصوص امید و اعتماد به کشورمان را به شما می‌دهیم».
جبران باسیل افزود: «همکاری بین لبنان و انگلیس ریشه در ارزش‌های مشترک بین دو کشور دارد که بر پایه پلورالیسم (تکثرگرایی)، فضای باز سیاسی و دموکراسی بنیان‌گذاری شده و محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری و کار به وجود آورده است».
وی همچنین تأکید کرد: «علی‌رغم درد و رنج مردم لبنان در خصوص داشتن بالاترین میزان پناهندگی، یعنی ۲۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع، اما لبنانی‌هایی که در نقاط مختلف جهان زندگی می‌کنند، داستان و نمونه‌هایی از موفقیت، ایستادگی و تحمل جنگ و سختی‌ها هستند».