توافق اتحادیه اروپا و نینوای عراق برای مرمت مسجد تاریخی «النوری»

بغداد: فاضل النشمی

«حشد الشعبی» روز گذشته انتشار اخبار مبنی بر تسخیر مسجد «ارقم» در موصل از سوی گروهی از عناصر آن را تکذیب کرد، اما با وجود این تکذیبیه، اهالی موصل که در حال آماده شدن برای برگزاری جشن سالگرد آزادی این شهر از دست «داعش» هستند، خشم آنها همچنان از این اقدام حشد الشعبی، فروکش نکرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، ابوبکر کنعان رئیس اداره اوقاف اهل سنت استان نینوا روز گذشته از نوفل العاکوب استاندار نینوا خواست با مداخله، موضوع تسخیر این مسجد وابسته به موقوفات اهل تسنن را پایان دهد.
وی در نامه‌ای خطاب به استاندار گفت: «این روزها که همه اهالی برای جشن آزادی موصل آماده می‌شوند، عده‌ای از عناصر حشد الشعبی اقدام به یورش و تسخیر مسجد ارقم در منطقه المثنی کردند و نام آن را به «مسجد وحدت اسلامی» تبدیل کردند».
وی افزود: «نیروهایی که به مسجد یورش بردند در گام اول اعلام کردند که هدف آنها برای اقامه نماز وحدت در آن است اما بعدا مشخص شد که می‌خواهند این مسجد را به یک پایگاهی برای خود تبدیل کنند».
از سوی دیگر، حشد الشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ برخی از شهروندان موصل به این مسجد یورش بردند و نیروهای امنیتی حشد الشعبی را از آن بیرون کردند و آن را به اداره موقوفات اهل تسنن تحویل داده‌است.
از سوی دیگر، منابع آگاه به «الشرق الاوسط» گفتند که یک هیئت از اتحادیه اروپا روز گذشته از موصل دیدار کرد و با نوفل العاکوب استاندار نینوا تفاهم‌نامه‌ای برای بازسازی و ترمیم مجدد مسجد تاریخی النوری و مناره الحدباء بر فراز آن امضا کرده‌اند. این مسجد که نماد تاریخی شهر موصل است، در ماه ژوئن (خرداد) ۲۰۱۷ توسط گروه «داعش» تخریب شد.
سازمان یونسکو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان در حال تلاش برای مرمت و بازسازی مسجد النوری و مناره حدبای آن است که در سال‌های آتی اضافه بر این امر، پروژه احداث موزه، فضای سبز بزرگ و نماد یادبود در محل مذکور خواهد داشت.