۸۲۹ آواره سوری لبنان را ترک کردند

بیروت: بولا اسطیح

روسیه پس از گذشت چندین ماه از اعلام طرح خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان هنوز نتوانسته‌است آن را اجرا کند.
به گزارش الشرق الاوسط، کارشناسان معتقدند که جامعه بین‌الملل اجرای این طرح را منوط به حل و فصل نهایی بحران سیاسی در سوریه دانستند.
اما لبنان مایل است هر چه سریعتر یک و نیم میلیون پناهنده سوری در کشورش را به سوریه بازگرداند، به همین دلیل تعداد معدودی از پناهندگان سوری را پس از هماهنگی غیرمستقیم با رژیم سوریه، به این کشور بازگرداند.
به گزارش «الشرق الاوسط» به نقل از یک منبع در سرویس امنیت عمومی لبنان، روز گذشته ۸۲۹ آواره سوری از شمال و جنوب لبنان و بیروت با اتوبوس و از طریق گذرگاه‌های مرزی المصنع و العبودیه وارد خاک سوریه شدند.
نوار ساحلی، نماینده سابق پارلمان لبنان و مسئول پرونده آوارگان در «حزب‌الله»، لیست جدید اسامی آوارگان سوری که مایل به بازگشت به کشورشان هستند را ارائه داد.
بنا به گزارش‌های رسیده آنها در زمینه موضوعات مربوط به امور پناهندگان و نحوه بازگشت آنان و امکانات ارائه شده از سوی امنیت عمومی لبنان در این راستا بحث و گفتگو کردند.
علا بطرس، مشاور وزیر خارجه لبنان در امور آوارگان در گفتگو با «الشرق الاوسط» نیز گفت: «طرح روسیه هنوز به یک طرح بین‌المللی تبدیل نشده‌است، اما کمیته لبنانی- روسی با حمایت مرکز امنیت عمومی لبنان توانست برخی از موانع جدی جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را از میان بردارد.
وی در این باره افزود: «دولت سوریه عفو افرادی که ارتش این رژیم را ترک کرده بودند، را صادر کرد و قانون شماره ۱۰ را نیز لغو کرد، این امر پیشرفت قابل توجهی بود که تأثیر بسزایی بر روند بازگرداندن آوارگان داشت».
سامی نادر، مدیر اندیشکده راهبردی «خاورمیانه» گفت: «طرح روسیه همچنان پابرجاست، اما به تعلیق افتاده‌است، چرا که روسیه از این طرح به عنوان برگ برنده مهمی جهت مذاکره استفاده می‌کند زیرا اروپا به خوبی از اهمیت اقتصادی، استراتژیکی و امنیتی آن آگاه است».