دوحه – الشرق الاوسط آنلاین

محمد بن عبدالرحمان وزیرامور خارجه قطر گفت کشورش لیست شرط های کشورهای عربی را رد خواهد کرد. او افزود قطر آماده مذاکره با “شرط های مناسب” است.

وزیر خارجه قطر روز شنبه (اول ژوئیه) در نشست مطبوعاتی در رم افزود “این شروط غیرقابل قبول هستند. ما خواهان مذاکره درباره مسائل مطرح شده توسط کشورهای عربی هستیم اما باید شرط های مناسبی برای آن وضع شود.”

او خاطر نشان کرد “قطر پایگاه نظامی ترکیه و شبکه الجزیره در این کشور را تعطیل نمی کند. این دو شرط توسط کشورهای عربی برای برقراری رابطه با قطر مطرح شده بودند.

عربستان سعودی و امارات و بحرین و مصر در اواخر ماه رمضان لیستی حاوی ۱۳ شرط برای برقراری دوباره روابط با قطر تهیه کردند. این لیست توسط کویت یعنی کشور میانجی بین قطر و کشورهای عربی به دوحه داده شد.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات گفت “اگر قطر درخواست کشورهای تحریم کننده را نپذیرد راه این کشورها وقطر از هم جدا خواهد شد. “

چهار کشور عربی که روابط خود را با قطر قطع کرده اند گفته اند که این اقدام در راستای حفط امنیت ملی آنها در برابر تهدیدهای تروریسم و تندروی صورت گرفته است.

در آن زمان، عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که این کشورها به دلیل عدم پایبندی قطر به توافقات و معاهدات امضا شده روابطشان را با قطر قطع می کنند. این توافقات درباره عدم حمایت از گروه های تروریستی بین کشورهای خلیج امضا شده است. نکته دیگر اینکه قطر همچنان به اقدامات تحریک آمیز علیه کشورهای عربی و حمایت از شیوه خصومت ورزی در رسانه ها و ضربه زدن به امنیت کشورهای منطقه ادامه می دهد.

“.او افزود: “این تصمیم به دلیل کل سیاست ها و رفتارهای قطر و نه بخشی از آنها گرفته شده است