به گزارش خبرگزاری ها، جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا در گفتگوی تلفنی با نوری مالکی نخست وزیر عراق بر حمایت واشنگتن از دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

کاخ سفید روز پنج شنبه ۱۹ دی (۹ ژانویه) در بیانیه ای اعلام کرد که جو بایدن برای دومین بار در طی هفته جاری با نوری مالکی گفتگوی تلفنی انجام داده است.

در این بیانیه آمده است که معاون رییس جمهور آمریکا در این گفتگوی تلفنی که روز چهارشنبه ۱۸ دی (۸ ژانویه) انجام شد، بر حمایت آمریکا از مبارزات دولت عراق علیه تروریسم تاکید کرد و از آمادگی کمک به بغداد برای توسعه این فعالیت ها خبر داد.

کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن در حال سرعت بخشیدن به ارسال تجهیزات به عراق به منظور کمک به این کشور برای جنگ با گروه های تروریستی است.

جو بایدن همچنین نخست وزیر عراق را به ادامه رایزنی با سران عشایر، قبایل و مسئولان محلی برای مبارزه با تروریسم تشویق کرد.

وی در ادامه از بیانیه اخیر نوری المالکی مبنی بر تلاش برای برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر استقبال کرد.

نخست وزیر عراق نیز بایدن را در جریان آخرین رویدادهای استان الانبار قرار داد.

این در حالی است که خبرگزاری آلمان در خبری متفاوت از عراق روز پنج شنبه ۹ ژانویه گزارش داد که افراد مسلح ناشناس ساعات پایانی شب چهارشنبه ۸ ژانویه خط لوله داخلی انتقال نفت خام از میدان نفتی کرکوک به پالایشگاهی در غرب کرکوک واقع در ۲۵۰ کیلومتری شمال بغداد را منفجر کردند.

مسئول بخش تولید شرکت «نفت شمال» عراق در این رابطه گفت: «این انفجار در نواحی باجون و یایجی در غرب کرکوک رخ داد و منجر به سرایت آتش در خط لوله نفت شد. تیم فنی و متخصص شرکت نفت شمال عملیات اصلاح خط لوله نفت کرکوک را آغاز کرده اند و این عملیات اواسط روز به پایان خواهد رسید.»

وی افزود: «انفجار مذکور تاثیری بر پمپاژ نفت از میدان نفتی کرکوک به بندر جیهان در ترکیه نداشت.»