تأکید السیسی بر حمایت از ثبات سودان… کنگره آمریکا وارد بحران سودان می‌شود

لندن: مصطفی سری
خارطوم: «الشرق الأوسط»

تعدادی از شهرهای سودان خود را برای موج جدیدی از اعتراضات آماده می‌کنند که تجمع صاحبان حرفه و صنعتگر سودان فراخوان آن را برای مطالبهٔ تغییر و بهبود شرایط زندگی داد.
به گزارش الشرق الاوسط، فعالان و معارضان نیز بر آمادگی خود برای تشکیل کاروانی حامل یادداشت درخواست کناره‌گیری عمر البشیر و دولتش، اعلام کردند.
این تجمع و فعالان نیز برای دعوت به پیوستن به این کاروان که از چند نقطه خارطوم حرکت خود را شروع می‌کنند، به شکل گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کردند تا با تشکیل چند کاروان همچون دفعه‌های پیش امکان سرکوب آنها توسط پلیس وجود نداشته باشد.
بر اساس اظهارات یکی از منابع تجمع، حملات و دستگیری‌های رهبران تجمع توسط دستگاه‌های امنیتی نیز نتوانست برنامه‌های تجمع برای تظاهرات و تحصن را به هم بزند.
انتظار می‌رود که تجمع برای چهارمین کاروان تظاهرات کنندگان در روز چهارشنبه جهت تقدیم یادداشت درخواست برکناری رژیم به پارلمان، هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد.
ایالت الجزیره نیز از انتشار ۷۶۰۰ نیروی پلیس در پایگاه‌های پلیس خود برای حفظ امنیت فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این ایالت خبر داد.
اما در دیگر مناطق کشور به دلیل فروکش کردن تظاهرات، نیروهای پلیس جز در مکان‌های استراتژیک همچون ورودی‌ها و خروجی‌ها حضور ندارند اما انتظار می‌رود که پلیس از امشب (یکشنبه شب) مجدداً نیروهای خود را به شکل گسترده‌ای منتشر کند.
با تعطیلی مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها در برخی از شهرها و ایالات‌ها نیز مقامات سودان نتوانستند مانع خروج تظاهرات کنندگان شوند بنابراین مجبور به برگرداندن نرخ نان به همان نرخ سابق شدند اما قیمت کالاهای اساسی همچنان رو به رشد است و علیرغم بهبود نرخ ارزش پوند سودان قیمت‌ها روزانه چندین بار تغییر می‌کند.
در این میان البشیر رئیس‌جمهوری این کشور در یک حکم ریاست جمهوری الخیر النور المبارک را به عنوان وزیر بهداشت، جانشین محمد مصطفی ابوزید، رهبر گروه انصار السنه کرد که اخیراً از سمتش برکنار شده‌است.
وی همچنین محمد حاتم سلیمان را به عنوان مدیرکل صدا و سیما تعیین کرد.
وی همچنین نایب رئیس حزب حاکم در خارطوم را به دلیل نپذیرفتن مدیریت کردفان جنوبی برکنار کرد.
تعیین حاتم حسن بخیت به عنوان دبیرکل شورای دوستی مردمی نیز یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی بود که البشیر به آن دست زد.
در این میان عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در استقبال از محمد الحسن المیرغنی معاون اول رئیس‌جمهور سودان، بر حمایت قاهره از ثبات سودان و اهمیت ادامه تقویت همکاری مشترک در همه زمینه‌ها تأکید کرد.
الیوت انگل، عضو ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از مایک پمپئو وزیر خارجه کشور خود خواست تا اقداماتی در خصوص نقض حقوق بشر در سودان در نتیجه تظاهرات اتخاذ کند.
وی ضمن ابراز تعجب از اتخاذ نکردن موضعی قوی توسط کشورش در برابر اقدامات سیستم امنیتی سودان در تظاهرات، از وزرات خارجه خواست تا در سایهٔ توافق خارطوم و واشنگتن در فوریه گذشته، اطلاعاتی در خصوص این حوادث به آنها بدهد و حقوق بشر را در رأس روابط دوجانبه قرار دهد.