«سی آس ای» به اجرای طرح «بی» اشاره می کند… جنگنده های روسیه نفوذ میدانی را به سود نظام تغییر دادند

یک مرد سوری که از ناحیه پا مجروح شده در حال عبور کردن از کنار صندوق زباله ای است که روی آن نوشته شده «صندوق انتخابات پارلمان» - عکس از خبرگزاری فرانسه

یک مرد سوری که از ناحیه پا مجروح شده در حال عبور کردن از کنار صندوق زباله ای است که روی آن نوشته شده «صندوق انتخابات پارلمان» – عکس از خبرگزاری فرانسه

روز گذشته دور جدید مذاکرات سوریه در شهر ژنو آغاز شد و استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل پس از دیدار با اعضای کمیسیون عالی مذاکره کننده (اپوزیسیون) تأکید کرد: « دور جدید بدون در نظر گرفتن مواضع طرفین، بر جزئیات روند انتقال سیاسی قدرت تمرکز خواهد کرد». علاقمندی دی میستورا به مناقشه روند انتقال سیاسی، چالشی برای رژیم بشار اسد به شمار می آید.

فرستاده سازمان ملل بر حفاظت از آتش بس تأکید کرد و گفت، آتش بس سوری ها را به بهبود وضعیت زندگی امیدوار کرد. دی میستورا از طرف های مختلف خواست بر پایبندی به توافق آتش بس تأکید کنند. وی با ذکر این مطلب که در حال حاضر تاریخ مشخصی برای آغاز مذاکرات مستقیم وجود ندارد، افزود: «در حال حاضر بر مذاکرات با دو طرف کار می کنیم».

همزمان با آغاز این مذاکرات، گزارش های رسانه ای آمریکا، خبری لو رفته از سازمان اطلاعات مرکزی (سی آی ای) منتشر کردند که در آن آمده است واشنگتن خود را برای اجرای طرح جایگزین «بی» در سوریه آماده می کند که ارائه انواع مختلف سلاح های ضد هوایی به مخالفان را شامل می شود. یک مسؤل آمریکایی به «الشرق الأوسط» گفت، زمان به اجرا در آمدن طرح «بی»، و ارائه سلاح های موثرتر به مخالفان میانه رو فرا رسیده است، تا به آن ها این امکان را بدهد با هواپیماها و سیستم توپخانه ای نظام مقابله کنند.

اما در زمینه میدانی، به گفته رامی عبد الرحمن مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه، از زمان مداخله نظامی روسیه، نفوذ تمامی طرف های درگیر در نبردهای سوریه گسترش یافت، و به موجب آن نفوذ سازمان داعش، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است تا بدین ترتیب به بزرگترین بازنده در روی زمین تبدیل شود. این در حالی است که ، حملات روسیه به رژیم سوریه امکان باز پس گیری مناطق وسیعی در مرکز کشور (حومه شرقی حلب) را داد.