اداره آموزش و پرورش استان ادلب از تعطیلی مدارس در شهرهای خان شیخون و معره النعمان به دلیل حمله های هوایی بی وقفه حکومت سوریه و ارتش روسیه خبر داد.

این اداره در بیانیه ای گفت «با توجه به حمله موشکی جنگنده های روسیه با بمب های خوشه ای به مدرسه حیش و تخریب بخش هایی از مدرسه مدارس در مناطق یاد شده تعطیل شدند.»

چندین مدرسه در حومه ادلب هم تعطیل شدند. یک مقام اداره آموزش و پرورش گفت «تا زمانی که حمله به منطقه به طور کامل متوقف نشود مدارس باز نمی شوند. ما نمی خواهیم دانش آموزان در معرض خطر قرار بگیرند. جنگنده ها به طور عمد تاسیسات غیر نظامی و مدرسه ها را هدف می گیرند.»

همزمان با افزایش بمباران دمشق و مسکو بیش از ۳۰ هزار نفر از استان ادلب و حومه در ماه جاری آواره شده اند. سازمان ملل گفت ادلب در صورت حمله نظامی در معرض «بدترین فاجعه انسانی» قرن بیست و یکم قرار می گیرد.

نیروهای نظامی وابسته به حکومت سوریه در چندین هفته گذشته تجهیزات نظامی به ادلب و حومه آن فرستاده و خود را برای انجام حمله نظامی در منطقه آماده می کند. حمله ای که با پشتیبانی و حمله هوایی جنگنده های روسیه به بخش های گوناگون ادلب و مناطق همجوار انجام خواهد گرفت. ادلب آخرین مرکز گروه های جهادی و اپوزیسیون سوریه به شمار می رود.

دیوید سوانسون سخنگوی اداره هماهنگی امور بشر دوستانه سازمان ملل در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد «ما به شدت نگران افزایش خشونت در ادلب هستیم. درگیری های خشونت بار منجر به آواره شدن بیش از سی هزار نفر در این منطقه شده است. ما کاملا اوضاع ادلب را زیر نظر داریم.»

آمار آوارگان ساعاتی پس از اظهارات مارک لوکوک هماهنگ کننده امور کمک های بشر دوستانه سازمان ملل مطرح شد. او گفت « باید راهکارهایی برای این مساله وجود داشته باشد تا ادلب در چند ماه آینده دچار تلفات سنگین و بدترین فاجعه انسانی قرن بیست و یکم نشود.»

سازمان ملل گفت زنان و کودکان و مردان از حومه جنوبی و جنوب غربی ادلب و حومه شمالی و شمال غربی حماه نقل مکان کرده اند. اکثر این آوارگان در بخش های شمالی ادلب و در نزدیکی مرز ترکیه مستقر شده اند. ۴۷ درصد آوارگان در حال حاضر در اردوگاه ها به سر می برند.

سازمان ملل پیشتر پیش بینی کرده بود که حدود ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری ادلب و بخش های مجاور بر اثر حمله نظامی به ادلب مجبور به فرار می شوند. این، بزرگ ترین موج کوچ اجباری در جنگ هفت ساله سوریه خواهد بود.

به دنبال تهدید حکومت سوریه به حمله نظامی قریب الوقوع در ادلب حمله های هوایی رژیم سوریه و جنگنده های روسی به بخش های گوناگونی در استان ادلب و مناطق همجوار افزایش یافته است.

منذر الخلیل مدیر مرکز بهداشت ادلب گفت «وقتی می خواهند منطقه ای را تصرف کنند اولین کاری که می کنند بمباران بیمارستان های منطقه است. این اتفاق در ادلب آغاز شده است.»

نشست روز جمعه سران روسیه و ایران و ترکیه در تهران با شکست در توافق درباره ادلب پایان یافت. تهران و مسکو بر لزوم مبارزه با تروریسم و حق حکومت سوریه برای کنترل کامل کشور تاکید می کنند. ترکیه اما درباره «دریای خون» هشدار می دهد سه کشور درباره لزوم ادامه همکاری برای رسیدن به راهکاری برای اجتناب از تلفات جانی توافق کردند.