واردات و صادرات- عکس تزیینی- خبرگزاری فرانسه

واردات و صادرات- عکس تزیینی- خبرگزاری فرانسه

گزارش گمرک ایران نشان می دهد که کشور سوییس به عنوان بزرگترین صادرکننده اروپایی به ایران در ۱۰ ماهه سال ۹۲ حدود ۲ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کرده است.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی در روز جمعه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) آورده است که بر اساس تاره ترین آمار گمرک ایران در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۲ شمسی، سوییس بالغ بر دو شش دهم میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی یک و نه دهم میلیارد دلار به ایران صادر کرده است.

همچنین در این گزارش آمده است که سوییس در بین کشورهای اروپایی بزرگترین صادرکننده کالا به ایران در ۱۰ ماهه سال جاری شمسی بوده است.

بر اساس آمار ۱۰ ماهه سال جاری منتشر شده گمرک ایران، کشور سوییس بعد از امارات، چین، هند، کره جنوبی و ترکیه در رتبه ششم بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد. همچنین این گزارش نشان می دهد که صادرات محصولات از سوییس به ایران نسبت به مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، دانه ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه گندم سخت، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای ساختن کاغذ یا مقوا، شکر خام، مکمل‌های دارویی، روغن خام سویا، لوبیا و دانه لوبیای سویا، سوزنها کاتترها و کانول‌ها، آنتی سرمکها دیگر مشتقات خونی و محصولات مصونیت بخش، ماشین‌های نورد گرم و ماشین‌های نورد گرم و سرد توام شده برای فلزات، دفیبریلانور کاشتنی قلبی در بدن، تخم سبزیجات برای کشت، روغن دانه آفتابگردان، اجزاء و قطعات ماشین‌های با نحوه عمل خاص و مبل‌های فلزی از عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از سوئیس در ۱۰ ماهه امسال بودند.

این در حالی است که سوییس به تازگی در پی اجرایی شدن توافق ژنو تحریم های علیه ایران را لغو کرده است. این تعلیق تحریم ها علیه ایران در حوزه های تجارت فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی بوده است، از اینرو می توان گفت که تعلیق تحریم‌های سوییس علیه ایران می‌تواند باعث رشد تجارت بین دو کشور در ماه‌های آینده شود.

شورای فدرال سوئیس بعد از اجرایی شدن توافق نامه ۵+۱ ژنو با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سوییس ممنوعیت تجارت فلزات گرانبها را با ایران لغو کرد و محدودیت‌های اعمال شده روی تجارت محصولات پتروشیمی ایران را نیز تسهیل کرد. این لغو تحریم‌ها همچنین شامل حمل نفت و محصولات پتروشیمی ایران و همچنین بیمه کشتی‌های حمل نفت ایران هم می‌شود.

روزنامه سوییسی نویه زوریخر سایتونگ در همین رابطه روز ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) نوشت: بر خلاف اتحادیه اروپایی که اعلام کرده تحریم های خود علیه ایران را برای مدت معینی به حالت تعلیق در آورده، سوییس تحریم های خود را به صورت کامل لغو می کند.