نصب بیلبورد برای تشویق بچه دار شدن در تهران

نصب بیلبورد برای تشویق بچه دار شدن در تهران

فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت به تصویب نمایندگان مجلس ایران رسید. در صورت تصویب این طرح تمام اقدامات درباره سقط جنین، عقیم سازی مانند وازکتومی و هر گونه تبلیغ برای کاهش فرزندآوری را ممنوع و مرتکبان آن را محکوم به مجازات می کند.

فوریت طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت روز یکشنبه ۲۳ فروردین در مجلس شورای اسلامی ایران مطرح شد و از ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه، ۱۳۱ نماینده به آن رای موافق دادند.

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس ایران و به عنوان پیشنهاددهنده این طرح گفت: «ما در سال‌های ۴۶ و ۶۸ دو برنامه تنظیم جمعیت را اجرا کردیم، اما هم‌اکنون براساس مطالعات صورت گرفته نرخ باروری در کشور به زیر دو فرزند کاهش پیدا کرده است.»

جمهوری اسلامی ایران که حدود دو دهه است برنامه کنترل جمعیت را در دستور کار خود قرار داده بود، اخیرا سیاستی متفاوت و متضاد را در پیش گرفته و تمام برنامه های خود برای کنترل جمعیت را لغو کرده است.

داوود عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در اینباره به شرق پارسی گفت: «سیاست تشویق جمعیت در هر کشوری با شرایط و ویژگی های آن کشور اعمال می شود. اکثر کشورهای توسعه یافته در بحث سیاست تشویق و افزایش جمعیت با مشکلات عدیده ای رو به رو شدند، اما باید اذعان داشت سیاست تشویق جمعیت در ایران هنوز به شکل درست و صحیح اجرا نشده است.»

وی افزود: «تصویب قوانینی مانند جلوگیری از وازکتومی و سقط جنین راه کار درستی نیست، البته از سوی دیگر هم اعلام شده که هزینه های زایمان طبیعی نیز در بیمارستانها رایگان می شود. به نظرم باید سیاستهای افزایش جمعیت را با توجه به روحیه مردم ایران که بسیار عاطفی هستند به سوی موضوعات معنوی سوق داد.»

دکتر عباسی معتقد است «نگرانی از پیری جمعیت حرف درست و منطقی است، اما هنوز برنامه درست و صحیح اعلام نشده است. همه فرهیختگان و اندیشمندان حوزه جامعه شناسی می دانند که پیری جمعیت مشکلات زیادی دارد، اما باید راهکار درست و منطقی آن را در اختیار مردم قرار داد که سیاست تشویق افزایش جمعیت به شکل برعکس اعمال نشود که ما چند سال آینده شاهد رکود جمعیت باشیم.»

با وجود قدمت ۵۰ ساله برنامه‌های تنظیم خانواده در سطح جهان و اینکه امروزه حدود ۸۵ درصد از کشورهای جهان سوم و قریب ۹۵ درصد از جمعیت آنها، از خدمات تنظیم خانواده حمایت می‌کنند، حدود سه سال پیش، محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری وقت ایران، سیاست کنترل جمعیت را باعث نابودی ملت ایران توصیف کرد و به نیابت از سوی مردم گفت: «کسی نمی‌تواند مردم را وادار به چیزی بکند، مردم می‌خواهند بچه دار شوند و خدا روزی را می‌دهد، اما عده‌ای با حرف‌های روشنفکری عزا گرفته‌اند.»

اگرچه این اظهارات در آن زمان واکنش وسیعی به همراه نیاورد، اما چندی بعد، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز، سیاست کنترل جمعیت را مردود دانست و از لزوم افزایش جمعیت ایران، دست کم تا یکصد و پنجاه میلیون نفر، حمایت کرد.

به نظر می رسد موضع گیری آیت الله خامنه ای، دولت جدید را بر این داشته است تا سیاست های خود را متناسب با افزایش جمعیت ایران تنظیم کند و تمام برنامه های این کشور در جهت جلوگیری از کنترل جمعیت باشد.