سرپرست وزارت علوم در ایران می گوید در اجرای طرح تفکیک جنستی در دانشگاه ها باید با دانشگاهیان و دانشجویان گفت‌وگو و تبادل افکار و بحث شود تا نقاط ضعف و قوت این طرح مشخص شود.

جعفر توفیقی در مصاحبه ای با روزنامه بهار که روز سه شنبه منتشر شد گفت: “همیشه گفته‌ام دانشگاهیان باید در بحث‌هایی که به سرنوشت آن‌ها برمی‌گردد، مشارکت داشته باشند. اما به نظر من به اندازه کافی روی بحث‌های نظری این موضوع، بررسی صورت نگرفته است. من به تنهایی هیچ‌گاه موافق آن نبودم و فکر می‌کردم آثار تربیتی، آثار فرهنگی و آثار اقتصادی مثبتی ندارد.”

توفیقی شهریور پارسال هم در گفتگویی با روزنامه مغرب ضمن انتقاد از طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها گفته بود: بدترین اتفاقی که درحال حاضر اتفاق افتاده، این است که عده ای از بیرون می گویند دانشگاه را بدهید دست ما تا آن را اسلامی کنیم. نهادها و سازمان هایی از بیرون وزارت علوم که درامور دانشگاه ها دخالت می کنند و برای آن تعیین تکلیف می کنند و نتیجه اش می شودهمین تفکیک جنسیتی دانشگاه ها.

توفیقی که در سالهای پایانی دولت خاتمی وزیر علوم بود، ضمن تائید این نکته که تفکیک جنسیتی طرح نهادهای امنیتی و نظامی است افزود: نهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی و حتی حوزه ها می گویند دانشگاه را بدهید دست ما تا آن را اسلامی کنیم.

وی با اشاره به دیدگاه های موافقان تفکیک جنسیتی گفت: برخی از این افراد در بازترین فضاهای دانشگاهی و فرهنگی تحصیل کرده اند و چنین دیدگاه بسته ای به مسائل دانشگاهی و زنان دارند. این سئوال همیشه برای من وجود داشته است.

توفیقی در آن گفتگو درباره طرح تفکیک جنستی گفته بود که این طرح “جزو هیچ کدام از مصوبات مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست. اما هیچ نهادی هم از مسئولان وزارت علوم پاسخ نمی خواهد و می بینیم که هر تصمیمی را که می خواهند می گیرند و هیچکس هم پاسخگو نیست.”

قرار است وزرای آموزش و پرورش، علوم و جوانان تا یک ماه دیگر به مجلس معرفی شوند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران خود از مخالفان طرح تفکیک جنسیتی است. وی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: “در کجای قانون اساسی مجوز تفکیک جنسیتی در دانشگاهها صادر شده و از آن سخنی به میان آمده است؟” وی همچنین گفته بود که طرح تفکیک جنسیتی نه دارای کار کارشناسی است و نه با خواست جامعه انطباق دارد.

در سال های اخیر در میان دانشگاههای ایران، بعضی از رؤسای دانشگاه‌های معتبر از جمله رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه تفکیک جنسیتی پیشتاز شدند تا جایی که در این دانشگاه تفکیک جنسیتی دانشجویان دختر و پسر از کلاس‌‌ها به رشته‌‌ها گسترش یافت.

روز دوشنبه با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، صدرالدین شریعتی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران برکنار و حسین سلیمی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه منصوب شد.