مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از ایرنا

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از ایرنا

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران صادر نکردن روادید برای سفیر مورد نظر ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک را نقض مقررات بین‌المللی دانست و اعلام کرد ایران در این زمینه از آمریکا به سازمان ملل شکایت می کند.

به گزارش خبرگزاری ها، مرضیه افخم یکشنبه شب در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: «ساز و کارهای رسمی موجود برای رسیدگی به این موضوع فعال شده و در دست اقدام است.»

افخم افزود : اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات بین المللی بوده و بر خلاف قرارداد مقر بین سازمان ملل متحد و دولت آمریکا می باشد.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران هم روز شنبه گفته بود که وزارت خارجه ایران از طریق مکانیزم های حقوقی پیش بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری موضوع است.

با اتمام دوره نمایندگی محمد خزاعی سفیر سابق ایران در سازمان ملل، حمید ابوطالبی به عنوان سفیر جدید ایران در این سازمان معرفی شده است.

در پی معرفی ابوطالبی توسط ایران، ابتدا سنای آمریکا در ۷ آوریل /۱۸ فروردین ماه و سپس مجلس نمایندگان این کشور در ۱۰ آوریل/۲۱ فروردین با تصویب قانونی با ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور مخالفت کردند.

روز جمعه هم کاخ سفید اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی ویزا صادر نخواهد شد.

دکتر علی بیگدلی، استاد حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، در گفت و گو با شرق پارسی گفت: «بحث وضعیت آقای ابوطالبی را از دو منظر باید بررسی کرد. یکی آنکه هر کشوری حق دارد که هر فردی را عنصر نامطلوب بداند برای تامین امنیت کشورش به سرزمین اش راه ندهد. لذا آمریکا احساس کرده که آقای ابوطالبی عنصر نامطلوب است لذا ویزا به ایشان صادر نکرده است. از سوی دیگر این مسئله ارتباطی به سازمان ملل ندارد و آمریکا طبق قوانین کشورش عمل کرده و سازمان ملل نمی تواند دخالت کند».

وی افزود: «نکته دیگر این است که آمریکا تا زمانی که شکایتی صورت نگیرد اسناد را منتشر نمی کند. همچنین ایران هم قبول کرده که آقای ابوطالبی در اشغال سفارت آمریکا نقش داشته است. حال ایشان به عنوان مترجم بودند دلیل نمی شود که در نظر آمریکائیها عمل کوچکی باشد».

منابع مختلف پیش از این از ابوطالبی به عنوان یکی از افرادی که در گروگانگیری در سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ دست داشته اند نام برده اند و این مسئله موجب مخالفت‌های جدی با ورود او به آمریکا شود.

از قول آقای ابوطالبی نقل می‌شود که او با گروه “دانشجویان پیرو خط امام” کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

دکتر بیگدلی گفت: «من تصور نمی کنم که ایران شکایتی به دادگاه بین المللی لاهه داشته باشد و بخواهد اعاده حیثیت کند. چرا که اگر شکایت کند به نتیجه ای نمی رسد و به مصلحت ما هم نیست که در وضعیت مذاکرات هسته ای فضا را به سمت شکایت پیش ببریم».

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران از ابوطالبی به عنوان یکی از مجرب ترین، منطقی ترین و با سابقه ترین دیپلمات های ایران و مناسب برای نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل نام برده است.

حمید ابوطالبی در حال حاضر معاون سیاسی دفتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران است.

روحانی در پی معرفی سفیر دیگر در سازمان ملل

از سوی دیگر روزنامه الشرق الاوسط روز شنبه به نقل از منابع رسمی در تهران نوشت که حسن روحانی رئیس جمهور ایران هم اکنون درصدد معرفی شخص دیگری به عنوان جایگزین حمید ابوطالبی است چرا که روحانی در این مرحله مایل نیست هیچ تنش جدیدی با دولت آمریکا روی دهد.

به نوشته الشرق الاوسط، منابع آگاه که خواستند به نامشان اشاره نشود اعلام کردند: سعی می شود جایگزین ابوطالبی از میان گروه و تیم مذاکره کننده پرونده هسته ای ایران با قدرت های جهانی انتخاب شود، از این رو به احتمال بسیار قوی عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران یکی از نام های برگزیده برای این سمت است، که البته یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم می‌تواند در این بین مطرح شود.

این منابع ایرانی همچنین افزودند: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در این مرحله از مذاکرات هسته ای هیچ تمایلی به تنش با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ندارد، از این رو اگر چه ابوطالبی یکی از نزدیکان شخصی وی به شمار می آید اما با این وجود وی درصدد معرفی شخص دیگری به جای او است.

در این میان سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، روز یکشنبه در همین باره گفت که خودداری واشنگتن از اعطای ویزا به نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل، بر مذاکرات هسته‌ای با ایران اثر منفی نگذاشته و به احتمال زیاد نخواهد گذاشت.

خانم پاور در مصاحبه‌ای با شبکه “ای بی‌سی” آمریکا گفت که “تقابل آشکار” بین آمریکا و ایران بر سر حمید ابوطالبی، اثر نامطلوبی بر روند مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ (متشکل از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان) با ایران نگذاشته است.

نیروهای مسلح ایران “توافق غیراصولی را نمی پذیرند”

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های غربی به مراحل حساس خود نزدیک می شود، بعضی مقامات نظامی ایران اعلام کرده اند “هیچ توافق غیراصولی را نمی پذیرند.”

سردار سرتیپ پاسدار مسعود جزایری معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز دوشنبه با تاکید بر اهمیت توجه به منافع ملی ایران در فرآیند گفت وگو و مفاهمه با جمهوری اسلامی توسط طرفهای مقابل گفت: «به آمریکا می گویم نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچ توافق غیراصولی را نمی پذیرند.»

سردار جزایری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در انتظار فرصت مناسبی هستم تا پاره ای از نافهمی ها و حماقت های سیاسی حاکمان آمریکا را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار دهم.»