کوفی عنان

کوفی عنان

گروهی از شخصیت‌های پیشین بین المللی که به ایران سفر کرده بودند، خواهان حضور این کشور در فرایند حل بحران سوریه شدند.

هیات چهار نفری گروه متنفذین به سرپرستی کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، که در سفری سه روزه از تهران بازدید کرد، همچنین خواهان دستیابی به یک توافق جامع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران شد.

این هیات چهار نفره، متشکل از عنان، «مارتی آتیساری» رئیس جمهور سابق فنلاند، اسقف «دزموند توتو» از آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل، و نیز «ارنستو زدیلو» رییس جمهوری سابق مکزیک، از مباحثات صریح خود با مقام‌های ایرانی ابراز رضایت کرد.

کوفی عنان گفت: «ما متقاعد شده ایم که ایران به خاطر نقش تاریخی و ظرفیت تاثیرگذاری‌اش بر دیگر کشورها می تواند نقش مهمی در ثبات منطقه‌ و ایجاد فرصت‌های مناسب ایفا کند.»

عنان در ادامه بر لزوم حضور ایران در فرایند صلح سوریه تاکید کرد و افزود: «بر این باوریم که ایران باید بخشی از راه‌حل پایان دادن به بحران کنونی سوریه باشد.»

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد پس از هفته ها گمانه زنی و علی رغم مخالفت برخی کشورهای عربی و غربی با حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ درباره بحران سوریه، از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

در پی خودداری ایران از تایید ایجاد دولت انتقالی در سوریه که از مصوبات کنفرانس قبلی ژنو درباره سوریه محسوب می شود و نیز پس از بحث های شدید دیپلماتیک، سازمان ملل متحد دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس صلح آینده درباره بحران سوریه موسوم به ژنو ۲ را پس گرفت.

سخنگوی بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، اعلام کرد که به علت اینکه جمهوری اسلامی از قبول نتیجه اجلاس ژنو – ١ شامل لزوم برقراری یک دولت انتقالی برای حل بحران سوریه خودداری کرده، آقای بان دعوت قبلی خود از ایران برای شرکت در اجلاس موسوم به ژنو-٢ را پس می‌گیرد.

هیات گروه متنفذین که یکشنبه وارد تهران شد، با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه این کشور، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

متنفذین گروهی از شخصیت‌های برجسته بین المللی هستند که در سال ۲۰۰۷ به دعوت نلسون ماندلا، رئیس جمهوری فقید آفریقای جنوبی برای گسترش صلح و احترام به حقوق بشر گردهم آمدند.

این گروه که مقر آن در لندن است، شامل شخصیت‌هایی مانند جیمی کارتر، از روسای‌جمهوری سابق ایالات متحده، کمیسر سابق حقوق‌بشر سازمان‌ ملل متحد و اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه جامعه بین‌المللی در امور سوریه است.

رییس جمهوری سابق فنلاند نیز با اشاره به اهمیت تحول بوجود آمده در روابط ایران و جهان پس از شروع ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: اگر مذاکرات با ایران به شکست بینجامد، نه تنها مردم ایران بلکه منطقه از این موضوع متاثر خواهد شد.