باراک اوباما رییس جمهور آمریکا (راست) ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا (راست) ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، در تماسی تلفنی بر ادامه همکاری‌ها در رابطه با برنامه اتمی ایران تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس مکالمه اوباما و پوتین که دیروز جمعه ۲ اسفند صورت گرفت مسایل مختلفی بین‌المللی از جمله مذاکرات هسته این ایران، تحولات اوکراین و سوریه را شامل می شد.

در این مکالمه تلفنی روسای جمهور ایالات متحده و روسیه بر لزوم ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران تاکید کردند و همچنین خاطرنشان کردند «ارتباطات سازنده دوجانبه‌ای میان آمریکا و روسیه باید وجود داشته باشد و همکاری‌های گسترده آنان درباره این موضوع ادامه یابد.»

دکتر علی خرم، نماینده سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، در گفت و گو با شرق پارسی در این باره گفت: «نخستین دور از مذاکرات ایران و ۱+۵ بر سر توافق نهایی برخلاف پیش ‌بینی ‌هایی که از سوی برخی از سیاستمداران و محافل دیپلماتیک ارائه شده بود پایان یافت. هرچند بیانیه‌ مشترکی ارائه نشد اما هر چه بود مورد رضایت مذاکره کنندگان بود. از سوی دیگر با وجود پیچیدگی ‌ها و دشواری ‌ها، جزئیات گفت و گوهای دیپلماتیک همچنان مشاهده نمی شود. اگرچه کارشکنی از سوی برخی مانند فابیوس به چشم می خورد اما مذاکرات بدون تنش به پایان آمد.»

وی با اشاره به این نکته که در این مذاکرات انعطاف بیشتری از سوی طرفین اعمال شد، اظهار داشت: «به نظر می رسد طرفهای مذاکره کننده و حتی اوباما خواستار مختومه کردن پرونده هسته ای ایران هستند. با اینکه در این مذاکرات بحثهای دیگری مانند موشک بالستیک و سایت فوردو مطرح شد اما آنچه که پیداست روزنه های امید بخشی در مذاکرات وین برای دور بعدی مذاکرات که در اسفندماه خواهد بود دیده می شود.»

ایران و ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و به علاوه آلمان مذاکرات دامنه‌داری را درباره مناقشه هسته‌ای تهران پی گرفته اند.

این مذاکرات در ماه‌های اخیر به توافق‌نامه موقتی در ژنو منجر شده است که ایران را متعهد به محدود ساختن برنامه اتمی‌اش می‌کند تا در قبال آن غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد.

رییس جمهوری روسیه همچنین بر لزوم اقدامات فوری در اوکراین برای بازگرداندن ثبات در این کشور تاکید کرده است. اوکراین در سه روز اخیر شاهد موج جدیدی از خشونت‌ها بوده که به مرگ دست‌کم ۷۵ نفر انجامیده است.