اکبر هاشمی رفسنجانی - عکس از مهر

اکبر هاشمی رفسنجانی – عکس از مهر

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران بهبود روابط ایران با عربستان سعودی را از اولویت برنامه های خود دانسته و آمادگی خود را برای کمک به تحقق این امر اعلام کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی از چهره های شناخته شده و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر در گفت و گو با روزنامه آساهی در تهران احتمال سفر خود به عربستان سعودی را رد نکرده و گفته است که «اگر زمانی به عربستان سفر کنم، سفر زیارتی خواهد بود.»

وی با بیان اینکه «مسایل مربوط به رهبری و دولت (ایران) مسئولیت من نیست» افزود: «بهبود روابط با عربستان در اولویت برنامه های من است که هر وقت کمک بخواهند، کمک می کنم.»

رابطه خوب هاشمی رفسنجانی با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی سابقه طولانی دارد، از اینرو، بسیاری از کارشناسان، هاشمی رفسنجانی را یکی از کلیدهای اصلی برای بهبود روابط ایران با عربستان سعودی می دانند، اما هاشمی رفسنجانی در مصاحبه های قبلی خود بارها تاکید کرده است که هنوز از دولت یا رهبر این کشور برای ورود به این موضوع درخواستی دریافت نکرده است.

هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به حضور نیروهای تروریستی در منطقه، از احتمال همکاری ایران با آمریکا در عراق خبر داده است و دلیل این همکاری را موضع مشترک این دو کشور در قبال این مساله دانست.

وی همچنین گفته است که ایران با آمریکا و عربستان سعودی در مساله سوریه دیدگاه مشترک نداشت، اما این در مورد عراق متفاوت است. از اینرو وی امکان همکاری ایران با آمریکا و عربستان را بعید ندانسته است و گفت: «عربستان هم در معرض خطر تروریست ها است. اگر لازم باشد، با آن کشور هم می توانیم همکاری کنیم.»

هاشمی رفسنجانی تاکید کرده است که « تروریسم در هر جای دنیا که ریشه بگیرد و رشد کند، آن منطقه را آلوده می کند و منطقه خاورمیانه، مربوط به کشورهای این منطقه است. متأسفانه این روزها پدیده تروریسم جهانی شده و آلودگی این ویروس در اکثر کشورهای دنیا مشاهده می شود. »

هاشمی رفسنجانی: تفاوت های احمدی نژاد و روحانی در حد کتاب است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران تفاوت های حسن روحانی رییس جمهور ایران و محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین ایران را در حد کتاب دانسته و برای مثال به موضع حسن روحانی در سیاست خارجی اشاره کرده است: «ساده ترین مثالش نگاه آن دو به سیاست خارجی است. همین رفتاری که در دو مقطع در مذاکرات هسته ای داشتیم. موارد زیادی است که امروزه در جامعه جریان دارد. مبنای کار آقای دکتر روحانی در سیاست خارجی، تعامل از موضع مساوی است.»

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سابقه همکاری با روحانی گفت: «در انتخابات (انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران) از وی حمایت کردم و اصولا در مسایل هم فکر هستیم.»

وی افزود: «روابط ما بسیار نزدیک است و اگر لازم باشد، مشورت می کنیم. من هم اگر پیشنهاد و تذکری داشته باشم، با ایشان مطرح می کنم. البته خودشان صلاحیت دارند و به خوبی می توانند دولت را اداره کنند. البته مایل نیستم که در کارهای مربوط به ایشان و دولت دخالت کنم.»