منابع الیزه: به دنبال همکاری با قاهره در پرونده‌های حساس از سوریه تا لیبی و آفریقا هستیم

پاریس: میشال ابو نجم

رئیس‌جمهوری فرانسه که قرار است یکشنبه در نخستین سفر خود به مصر از زمان تصدی این سمت، به قاهره سفر کند، سه محور سیاست و امنیت، اقتصاد و فرهنگ و میراث را بررسی کند.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از منابع کاخ الیزه، پاریس روی مصر به دلیل «رابطه استراتژیک قدیمی بین دو کشور و نقش مصر در معادلات منطقه ای و ثبات و امنیت خاورمیانه» حساب ویژه ای باز کرده‌است.
پاریس معتقد است که نزدیکی با قاهره در پرونده‌هایی منطقه ای حساس همچون سوریه، لیبی، فلسطین و آفریقا را رمز «عبور» رابط بین دو طرف است به طوری که برخی از منابع در ریاست جمهوری فرانسه مصر را شریک اصلی دیپلماسی فرانسه در همه مسائل استراتژیک توصیف می‌کنند.
در سال‌های گذشته این همکاری پس از خرید ۲۴ فروند جنگنده رافائل مصر از فرانسه عمیق‌تر شده‌است اما یک مقام کاخ الیزه گفت «دولت فرانسه بعید می‌داند که مصر در جریان سفر هفته آینده پرزیدنت ایمانوئل مکرون به این کشور توافقنامه فروش ۱۲ جنگنده رافال اضافی امضا کند».
او افزود «مصر می‌تواند جنگنده‌های رافال در ناوگان هواپیمایی خود را در چندین هفته یا ماه آینده تکمیل کند. اما دو کشور در جریان سفر پرزیدنت مکرون به مصر قرارداد امضا نمی‌کنند».
برخی از منابع الیزه نیز اعلام کردند که مکرون موضوع «حساس» آزادی‌ها و حقوق بشر را با همتای مصری خود بررسی خواهد کرد.
سفر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به مصر به منظور بررسی راه‌های تقویت همکاری مشترک میان دو کشور روز یکشنبه با بازدید از معبد ابوسنبل آغاز می‌شود. سفر وی همزمان با آغاز سال فرهنگی “فرانسه- مصر ۲۰۱۹” است که به دستور عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر و همتای فرانسوی وی به مناسبت سپری شدن ۱۵۰ سال از افتتاح کانال سوئز آغاز می‌شود. قرار است در این سفر ۷ توافقنامه اقتصادی و فرهنگی امضا شود. مکرون در روز پایانی و قبل از ترک قاهره به سمت قبرس با رهبران دینی مسیحی و شیخ الازهر دیدار خواهد کرد