تونس – الشرق الاوسط
دادگاه عاملان حمله به موزه باردو در پایتخت تونس در سال ۲۰۱۵ با جلسه دفاع متهمان روز جمعه (۲۵ ژانویه) وارد مرحله سرنوشت ساز شد. جلسات دادگاه رسیدگی به این پرونده یک سال و نیم گذشته آغاز شد.
به گزارش خبرگزارى فرانسه چند جلسه پیشین این پرونده عمدتا حالت اجرایی داشت و این جلسات به درخواست اهالی قربانیان فرانسوی از طریق ویدیو کنفرانس در پاریس پخش شدند.
۱۹ نفر از جمله برادر و دوستان شمس الدین صندی طراح اصلی حمله در دادگاه حاضر شدند. حمله به موزه معروف باردو در مرکز پایتخت تونس در ۱۸ مارس ۲۰۱۵ ۲۲ کشته برجای گذاشت.
رییس دادگاه دوباره به شرح جزئیات حمله خونین دو مهاجم مسلح پرداخت. عاملان حمله با دو اسلحه کلاشینکوف چندین گردشگر در اتوبوس های پارک شده مقابل معروف ترین موزه تونس را به گلوله بستند و سپس وارد موزه شدند و دو شهروند لهستانی و یک شهروند روسی و دو کلمبیایی و یک انگلیسی را تیرباران کردند.
یک مامور تونسی و چهار شهروند فرانسوی و سه ژاپنی و دو اسپانیایی در میان ۲۲ قربانی حمله تروریستی بودند.
۴۳ نفر در جریان حمله دو فرد مسلح زخمی شدند. این دو مهاجم توسط ماموران امنیتی تونس کشته شدند. گروه دولت اسلامی مسئولیت حمله را به عهده گرفت.
محمد کیشوری (کارگر ۳۳ ساله) یکی از متهمان این حمله که اهل یکی از محله های فقیر پایتخت تونس است روز جمعه در دادگاه گفت که او هم برای این حمله برنامه ریزی کرده و چندین دستگاه تلفن به درخواست شمس الدین صندی ذخیره کرده است. او افزود صندی همسایه و دوستی قدیمی اش است.
او در اعترافات خود که در جلسه قرائت شد با توجیه اقدام خود در کمک به صندی گفت «او به وظیفه خود برای نقش آفرینى در گروه داعش عمل کرده است.
برخی شهروندان فرانسوی هم جلسه دادگاه تجدیدنظر را از طریق ویدیو کنفرانس با ترجمه فوری از پاریس دنبال کردند.
قاضی دادگاه فرانسه فیلیپ دورسه گفت «پخش وقایع دادگاه برای بازماندگان حادثه اهمیت دارد. آنها دیگر نیازی به سفر به تونس ندارند و اصولا از سفر به این کشور بیم داشتند».