شادی مردم مصر در میدان التحریر قاهره – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

شادی مردم مصر در میدان التحریر قاهره – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

لندن، الشرق الاوسط – عبدالفتاح السیسی پس از پیروزی چشمگیر در مقابل حمدین صباحی رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری مصر، به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شد.

بر اساس گزارشی که در روزنامه دولتی الاهرام مصر منتشر شده، نتایج اولیه انتخابات مصر نشان می دهد که وزیر دفاع سابق این کشور بیش از ۹۶ درصد آرا را از آن خود کرده است. بیش از ۲۳ میلیون نفر در مصر به سیسی رای داده اند در حالی که ۸۰۰ هزار نفر دیگر به رقیب ناصری او رای داده اند.

هواداران سیسی برای جشن پیروزی وزیر دفاع سابق در سراسر این کشور به خیابان ها ریختند. به گزارش رسانه های محلی، هزاران نفر در میدان التحریر قاهره گرد هم آمدند و با در دست داشتن پرچم های مصر به آتش بازی پرداختند.

شمار شرکت کنندگان در این انتخابات حتی پس از آنکه کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری، زمان برگزاری آنرا یک روز دیگر هم تمدید کرد، به میزان پیش بینی شده نبود به طوری که بر اساس برآوردهای اولیه درصد مشارکت مردم در این انتخابات، ۴۴ درصد بوده است. این میزان کمتر از مشارکت ۵۲ درصدی است که در هنگام انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ که به قدرت رسیدن محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین انجامید، ثبت شده بود.

این مشارکت کم با تعدادی آرای باطل هم همراه بود، به طوری که گزارش ها حاکی است بیش از یک میلیون نفر آرای باطل به صندوق انداخته اند، این تعداد بیش از شمار کسانی است که به صباحی رای داده اند.

صباحی قرار است امروز در مصاحبه مطبوعاتی شرکت کند و انتظار می رود طی آن رسما شکست در این انتخابات را بپذیرد. این نامزد ناصری انتخابات مصر حتی در شهر خودش یعنی کفر الشیخ در دلتای نیل به شدت از سیسی شکست خورد به طوری که در آن شهر هم کمتر از ۶ درصد آرا را کسب کرد.

حسام مونیس، رییس ستاد انتخاباتی صباحی روز چهارشنبه به الشرق الاوسط گفت که بسیاری از هواداران صباحی از وی خواسته بودند که از دور انتخابات کناره گیری کند اما وی ترجیح داد برای پرهیز از “سناریوی آشوب” همچنان در رقابت های انتخاباتی باقی بماند.

مونیس گفت: «صباحی نخواست موجب شود کشور به آشوب کشیده شود.»

ستاد انتخاباتی صباحی همچنین از کمیسیون انتخاباتی مصر به خاطر تمدید یک روزه انتخابات انتقاد کرده و اعلام کرده است که این کار هیچ تاثیری بر نتایج انتخابات نداشته است. ستاد انتخاباتی صباحی در اعتراض به این تصمیم نمایندگان خود را در روز سوم و آخر انتخابات در اعتراض به این تصمیم از شعبه های رای گیری فراخواند.

قاضی طارق شبل، یکی از اعضای کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری مصر در گفتگو با الاهرام برآورد کرده است که ۲۵ میلیون مصری در این انتخابات سه روزه شرکت کرده اند. نتایج رسمی انتخابات ابتدا قرار بود روز پنج شنبه هفته آینده اعلام شود اما به گفته طارق شبل اعلام نتایج اکنون ممکن است حتی در روزهای یکشنبه یا دوشنبه صورت گیرد.

پس از آنکه دفاتر مرکزی رای گیری نتایج انتخابات را اعلام کنند، نامزدها می توانند اعتراضات خود را درباره آن مطرح کنند. به گفته شبل، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری به بررسی نتایج می پردازد و در روزهای جمعه و شنبه به اعتراضات رسیدگی می کند تا نتایج نهایی در یکشنبه یا دوشنبه اعلام شود.