فرودگاه صنعا - بسیاری دیپلمات های خارجی در پی درخواست کشورهای متبوعشان، یمن را ترک می کنند - عکس از ای پی

فرودگاه صنعا – بسیاری دیپلمات های خارجی در پی درخواست کشورهای متبوعشان، یمن را ترک می کنند – عکس از ای پی

گزارش ها حاکی از موج خروج دیپلمات های خارجی به ویژه دیپلمات های غربی از یمن و بسته شدن بسیاری سفارتخانه های خارجی در این کشور است.

خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه اعلام کرد، دولت انگلیس در چارچوب آنچه آنرا تدابیر امنیتی و پیش گیرانه نامیده است، در این هفته تمامی دیپلمات های خود را از یمن خارج کرده است.

دولت آمریکا نیز روز سه شنبه از شهروندان خود خواسته بود هر چه سریع تر خاک یمن را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای ازشهروندان خود خواست در پی دریافت گزارش هایی مبنی بر احتمال حمله به سفارتخانه های غربی در یمن و کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه فورا خاک یمن را ترک کنند.

در میان کشورهای اروپایی، بلژیک و هلند هم از شهروندان خود در یمن خواسته اند هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه بلژیک هم روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از شهروندان این کشور در یمن خواست با توجه به اوضاع امنیتی خطرناک در یمن و امکان وقوع حملاتی از سوی القاعده، هر چه سریعتر این کشور را ترک کنند.

در این میان دولت یمن به اقدام کشورهای غربی در بستن سفارتخانه ها یا خارج کردن دیپلمات هایشان واکنش نشان داده است.

وزیر امور خارجه یمن ، خارج شدن هیات های دیپلماتیک از پایتخت این کشور را غیرقابل توجیه خواند.

“أبوبکر القربى”، وزیر امور خارجه یمن روز پنجشنبه در گفت وگو با “الشرق الأوسط”، با انتقاد از شیوه تعامل غربی ها با تهدیدهای مربوط به احتمال ِاجرای عملیات تروریست ،گفت خروج هیات های دیپلماتیک از صنعاء و بستن سفارت های خارجی در یمن، نشان دهنده ضعف غربی ها در مقابله با چالش ها است.

وزیر امور خارجه یمن افزود : “اوضاع ِیمن باثبات است و وضعیت ِامنیتی دراین کشور با وضعیت دو هفته پیش متفاوت و حتی بسیار بهتر است”.

القربی همچنین تصریح کرد اقداماتی که دولت های غربی در زمینه بستن سفارتخانه های خود در یمن و خروج هیات های دیپلماتیک انجام داده اند، به تلاش هایی که در زمینه مبارزه با تروریسم در یمن انجام می شود، کمک نمی کند.

گفته می شود اقدامات آمریکا و کشورهای غربی در تعطیلی سفارتخانه‌ها و خارج کردن فوری شهروندان و کارمندان خود از یمن به دنبال مکاتبات تهدید آمیز دو تن از رهبران القاعده صورت گرفته است.

کمیساریای عالی آوارگان وابسته به سازمان ملل نیز تدابیر امنیتی خود را در یمن در پی بسته شدن سفارت های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در صنعاء تشدید کرده است.

در این میان به نظر می رسد ربوده شدن یکی از دیپلمات های ایرانی هم در اتخاذ تدابیر از سوی سفارتخانه های کشورهای خارجی در یمن تاثیر داشته است.

نوراحمد نیک بخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا روز یکشنبه سی ام تیرماه گذشته ربوده شد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از یک افسر امنیتی یمنی از احتمال دست داشتن القاعده در ربوده شدن دیپلمات ایرانی در یمن خبر داد.

شبه نظامیان القاعده در یمن از مارس ۲۰۱۲ تا کنون عبدالله الخالدی، معاون کنسول عربستان در عدن را هم گروگان گرفته اند. آنها آزادی زنان مرتبط با القاعده در عربستان سعودی را در ازای آزادی خالدی خواستارند.