پکن: «الشرق الاوسط»

برخی از رسانه‌های رسمی چین روز شنبه اعلام کرد که یکی از نهادهای پژوهشی این کشور کتاب مصور داس کاپیتال (Das Kapital -سرمایه) مارکس را در ضمن مهم‌ترین کتاب‌های مورد مطالعه کودکان در سال ۲۰۱۸ به‌شمار آورد.
کارل مارکس این کتاب را در سال ۱۸۶۷ منتشر کرد و طی آن به انتقاد از نظام کاپیتالیسم غرب پرداخت که در دوره او به‌سوی صنعتی‌شدن گام می‌گذاشت و همین صنعت‌گرایی شرایط بسیار بدی را برای طبقه کارگر صنعتی اروپا به‌وجود آورده بود.
شبکه خبری چینی «شینخوا»، بیان کرد که نسخه مصور جدید این کتاب پرحجم در ۱۵۰ صفحه تصویری خلاصه شده و به همراه توضیحاتی ساده، برای جذب کودکان بین ۸ تا ۱۴ سال تهیه شده‌است. این کتاب به مناسبت دویست‌مین سالروز میلاد کارل مارکس انجام گرفته‌است.
نام فیلسوف و جامعه‌شناس و اقتصاددان بزرگ قرن نوزده، کارل مارکس آلمانی، در چین از گرامی‌داشت زیادی برخوردار است و او منبع الهام بسیاری از رهبران نخست مارکسیست چین، مانند مائو تسه تونگ و چو ان‌لای بود؛ رهبرانی که به‌صورت موفق یک انقلاب مارکسیستی را پس از جنگ دوم جهانی در چین به‌راه انداختند.
از سوی دیگر رسانه‌های آلمانی در اشاره به چین بیان کردند که باوجود رهبری حزب کمونیست، یک اقتصاد باز در این کشور حکمفرماست، و اقتصاد آن از دهه هشتاد با برنامه‌هایی از بالا، راهِ گذار به یک اقتصاد بازتر را پیموده، و رهبری حزب مارکسیست نام آن‌را «سوسیالیست چینی» نهاده است.
چین هم اینک، پس از ایالات متحده آمریکا اقتصاد دوم جهان را داراست.