برای اولین بار فیلم‌های دنیای مجازی، خیالی علمی و اکشن را به بخش‌های خود افزود

قاهره: احمد فاروق

۱۶۰ فیلم از ۵۹ کشور، انتظار می‌رود در چهلمین جشنواره سینمایی بین‌المللی قاهره از ۲۰ تا ۲۹ نوامبر جاری به نمایش درآیند.
به گزارش الشرق الاوسط، محمد حفظی رئیس جوان این جشنواره و مدیر هنری آن یوسف شریف رزق الله می‌خواهند با افزودن بخش‌ها و جوایزی جدید خون تازه‌ای به این جشنواره ریشه‌دار که کارش را از سال ۱۹۷۶ آغاز کرد، تزریق کنند تا جذابیت بیشتری به خصوص برای جوانان بیابد.
جشنواره قاهره، جایزه فاتن حمامه را به منظور تقدیر به رف فانز هنرپیشه انگلیسی، حسن حسنی هنرمند مصری و هاشم نزیه آهنگساز تقدیم می‌کند.
یوسف شریف رزق الله منتقد به الشرق الاوسط گفت، جشنواره ۴بخش مسابقه اصلی دارد؛ بین‌المللی، آفاق عربی، هفته منتقدان و سینمای آینده. علاوه بر این بخش‌های دیگری هم وجود دارند که در آنها برجسته‌ترین فیلم‌های شرکت کننده در جشنواره‌های جهانی نمایش داده می‌شوند.
فیلم آمریکایی کتاب سبز ساخته پیترفارلی برای نمایش در افتتاحیه انتخاب شد.
رزق الله توضیح داد که در مسابقه بین‌المللی ۱۶ فیلم به رقابت می‌پردازند که یکی از آنها «شب-خارجی» از مصر و ساخته احمد عبدالله است. همچنین فیلم‌های «من بازیگری می‌کنم، من هستم» ساخته میروسلاو ماندیچ از اسلوونی و «امین» ساخته فلیپ فوکون ازفرانسه در این بخش حضور دارند.
رزق الله تأکید کرد، میان هیئت داوران به ریاست بیل اوگست کارگردان دانمارکی، ظافر العابدین هنرپیشه تونسی، هاله خلیل کارگردان مصری و هنرپیشه لبنانی دیامان بوعبود حضور دارند.
مسابقه آفاق عربی شامل ۸فیلم می‌شود و فیلم سعودی «عمره و عروسی دوم» دومین فیلم کارگردان سعودی محمود صباغ برای اولین بار درخاورمیانه و شمال آفریقا نمایش داده می‌شود.
شروع افتتاحیه این بخش با نمایش این فیلم خواهد بود.
دو فیلم «کیلومتر۶۴» ساخته امیر الشناوی، و فیلم «گل‌های سمی» ساخته احمد فوزی صالح، مصر را در این مسابقه نمایندگی می‌کنند.
همچنین دو فیلم از مغرب شرکت می‌کنند که عبارتند از: «جاهلیت» ساخته هاشم العسری و «عزیزه» به کارگردانی محسن البصری. فیلم «فتوی» ساخته محمود بن محمود از تونس حضور دارد و از لبنان نیز دو فیلم نهار عید ساخته لوسیان بورجیلی و گودمورنینگ ساخته بهیج حجیج شرکت می‌کنند.