آرم سازمان سیا - آژانس خبری فرانسه

آرم سازمان سیا – آژانس خبری فرانسه

پس از انتشار گزارش سنای آمریکا درباره استفاده از شکنجه در بازجویی متهمان از سوی ماموران سازمان سیا، سازمان ملل و گروه‌های مختلف حقوق بشری خواهان پیگرد قضایی این ماموران شده‌اند.

بن امرسون، گزارشگر ویژه امور حقوق بشری و ضدتروریسم سازمان ملل نه تنها شکنجه‌گران، بلکه مقام‌های ارشد دولت جورج بوش که این شکنجه‌ها به دستور آنها انجام شده را نیز شامل درخواست برای پیگرد خواند.

کنت راث، مدیرکل سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اقدامات ماموران سیا را جرم تلقی کرد . عنوان کرد این اقدامات «به هیچ وجه قابل توجیه نیستند.»

وی گفت: «در صورتی که این حقیقت‌یابی [سنا] به پیگرد قضایی ماموران منجر نشود، شکنجه همچنان به عنوان یک گزینه بالقوه برای رییس‌جمهوران باقی خواهد ماند.»

زید رعد الحسین، کمیسرعالی حقوق بشر خواستارمجازات همه‌ عاملان شکنجه از سوی سازمان سیا، از قانونگذار گرفته تا مامور، شد. وی تاکید کرد که نباید عاملان این شکنجه‌ها از مجازات مصون بمانند.

گزارش اسامی کشورهایی را که سازمان سیا در آنجا نیز دست به شکنجه زده، به شکل علنی اعلام نکرده است. با این‌حال نشانه‌هایی که درباره‌ی برخی از این کشورها داده، شفاف و دقیق است. از روز گذشته (سه‌شنبه ۹ دسامبر) که گزارش منتشر شد، مشخص بود که لهستان یکی از این کشورها است.

الکساندر کواسنیوسکی که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ رییس‌جمهور لهستان بود، روز چهارشنبه به پارلمان این کشور فراخوانده شد تا به پرسش‌ها درباره‌ی این گزارش پاسخ دهد.

رییس‌جمهور پیشین لهستان، برای اولین‌بار روز چهارشنبه (۱۰ دسامبر) اعتراف کرد که او در دوران زمامداری خود به سازمان سیا اجازه داده بود تا یک مرکز بازجویی در خاک لهستان راه‌اندازی کند.

گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا از روش‌های خشن بازجویی و اقداماتی که برای اعمال فشار روی مظنونان به ارتباط با القاعده انجام شده، منتشر شد.

این گزارش ۴۸۰ صفحه‌ای سه‌شنبه ۱۸ آذر از سوی کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا منتشر شد. در این گزارش به ۱۰۰ مورد از نوع برخورد با مظنونان تروریسم اشاره شده که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ از سوی نیروهای آمریکایی بازداشت شدند.

به عنوان نمونه در این گزارش به مورد عبدالرحمن ناشری، متهم به حمله به کشتی آمریکایی «کول» در سال ۲۰۰۰ اشاره شده که در جریان بازجویی، او را «با یک دریل روشن» تهدید کرده‌اند؛ بنا بر این گزارش از این دستگاه مته تنها برای تهدید استفاده شده و با این وسیله شکنجه بدنی صورت نگرفته است.

این گزارش خلاصه ای از کل گزارش شش هزار صفحه ای است. گزارش کامل که از سوی کمیته اطلاعاتی سنا تهیه شده محرمانه باقی خواهد ماند. این دست از بازداشت‌ها و بازجویی‌ها پس از حوادث یازده سپتامبر از سوی جرج بوش، رئیس جمهوری وقت، اعمال شد، اما وی با پایان یافتن دوره ریاست‌جمهوری‌اش بخش‌هایی از این برنامه را خاتمه داد.

شبکه خبری ای‌بی‌سی آمریکا می‌گوید تنها فردی که از بین ماموران دخیل در شکنجه‌ها مورد پیگرد قضایی قرار گرفت و هم‌اکنون زندانی است، جان کیریاکو، مامور سابق سیا است، که نخستین بار استفاده از شکنجه علیه مظنونان القاعده را فاش کرد و اطلاعات آن را در اختیار خبرنگاران گذاشت.