رسانه

رسانه

در هفته گذشته رویداد های ایران از جمله تعیین زمان اجرایی توافق ژنو بر سر برنامه هسته ای ایران، سفره دوره ای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه و روسیه و ابراز نگرانی آمریکا از گزارش های احتمال آغاز تجارت تهاتری ایران با روسیه و سفر گروه پارلمانی انگلیس به ایران مورد توجه رسانه های مکتوب بین‌المللی قرار داشت.

واشنگتن پست

این روزنامه در مقاله خود به ترس غیرعادی جهان عرب از امکان آشتی ایران و آمریکا می نویسد: نگرانی با پیشروی به سمت توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای تهران می‌تواند توجیه تاریخی داشته باشد.

واشنگتن پست با طرح این موضوع که امروز چالش واشنگتن این است که تاریخ را نادیده بگیرد و با خنثی کردن جاه‌ طلبی‌های منطقه‌ای ایران با آن کشور به توافق هسته‌ای برسد، می نویسد: اگر مسئله هسته‌ای را بتوان با گفتگو حل کرد چرا در‌گیری های دیگر این ابر قدرت حل نشود؟

این روزنامه می افزاید: تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به توافق می‌تواند اعتدال ایران در سیاست خارجی را بیشتر و همچنین نیروهای پیشرو برای تغییر در داخل کشور را نیز تقویت کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه بازیگران کلیدی که سیاست منطقه‌ای ایران را تعیین می‌کنند، دیپلمات‌هایی نیستند که با همتایان خود در ژنو مذاکره می‌کنند، بلکه سپاه پاسداران، بویژه سپاه قدس است، می نویسد: کار آمریکا این است که محدودیت‌ های سختی را از طریق مذاکرات بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال کند.

این روزنامه در پایان با اشاره به اختلافات ایران و آمریکا می نویسد: محور منازعه، درگیری ایدئولوژیک است، و اولین قدم برای در پیش گرفتن سیاست معقول در قبال ایران این است که توهم تنش‌زدایی که اغلب با دیپلماسی کنترل سلاح همراهی می‌شود، کنار گذاشته شود.

واشنگتن پست در مقاله دیگری از دعوت کاخ سفید از تمام سناتورهای دموکرات برای دیدار با باراک اوباما در روز چهارشنبه خبر می دهد و در این زمینه می نویسد: در روزهای اخیر خبرها حاکی از آن بوده است که تعداد سناتورهای حامی تحریم های ایران در حال افزایش است، اما با وجود تلاش کاخ سفید برای کنار گذاشتن لایحه تحریم، تعداد مخالفان تغییری نکرده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد دموکرات‌ها از سیاست اوباما در مورد ایران به شدت حمایت می‌کنند، می نویسد: چپ آمریکا در تنبیه سیاستمدارانی که از جنگ‌ های فاجعه بار حمایت می‌کنند خوب عمل کرده اما چالش ۲۰۱۴ این است که بتواند سیاستمداران جنگ طلب را در نطفه متوقف کند.

این روزنامه با اشاره به اینکه امکان دارد پس از دیدار با اوباما، دموکرات‌ های بیشتری علیه لایحه تحریم‌ ها حرف بزنند، می نویسد: طور دیگری نیز می‌توان به این نگاه کرد، شاید سکوت دموکرات‌ های سنا برای کاخ سفید یک نفع پنهانی داشته باشد. این می‌تواند به کاخ سفید فضای لازم برای پیشرفت مذاکرات با ایران را بدهد.

این روزنامه در مقاله ای با بیان آنکه آمریکا ادای احترام ظریف به مغنیه را محکوم کرد، اظهارات سخنگوی کاخ سفید را نقل کرد که در آن گفته است: تصمیم محمد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای دیدار از قبر مغنیه پیام اشتباهی را می‌فرستد و درگیری های منطقه‌ای را بدتر می‌کند.

واشنگتن پست می افزاید: این انتقاد کاخ سفید چند روز پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی از جمله آمریکا عنوان شده است.

دیلی تلگراف

این روزنامه در مقاله خود از نگرانی های آمریکا از گزارش‌ هایی مبتنی بر مذاکرات ایران و روسیه برای یک معامله چند میلیارد دلاری نفتی خبر می دهد و در این زمینه می نویسد: این توافق می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را تحت الشعاع قرار دهد و در عین حال نگرانی هایی جدی بر انگیخته است.

دیلی تلگراف با اشاره به افشای اینکه دو کشور یک قرارداد ماهیانه یک و نیم میلیارد دلاری نفت در برابر کالا را در دستور کار خود دارند، می نویسد: این توافق اعتبار ادعای کاخ سفید را مبنی بر این‌که ایران تنها ۷ میلیارد دلار بر اثر کاهش تدریجی تحریم‌ ها دریافت خواهد کرد از بین می‌برد.

این روزنامه با خبر دادن از اینکه جان کری وزیر خارجه آمریکا، شخصا در این مورد با سرگئی لاوروف همتای روس خود صحبت کرده است به نقل اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می پردازد که گفته است: “اگر این گزارش ها درست باشد این توافق نگرانی هایی جدی را ایجاد می‌کند و با توافق ۱+۵ با ایران مغایرت دارد و می‌تواند بصورت بالقوه مشمول تحریم‌های آمریکا شود.”

این روزنامه می افزاید: بدگمانان اعتقاد دارند که توافق ایران و روسیه، نشانه آشکاری است که توافق هسته‌ای با این کشور پیشاپیش بازاری ایجاد کرده که اثر تحریم‌های بین‌المللی سختی را که این کشور را سر میز مذاکره آورده از بین می‌برد.

ایندپندنت

این روزنامه در جریان برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و ۵+۱ در ژنو گزارش های متعددی را به چاپ رساند که نخستین آن به پیشرفت بیش از حد انتظار در مذاکرات هسته ای بوده است.

این روزنامه می افزاید که گفتگو ها در مورد سانتریفیوژها به مشکل بر خورده بود و برطرف کردن آن، بزرگترین مشکل ایران و شش قدرت بزرگ دنیا در مذاکرات و رسیدن به توافقنامه شش ماهه بود.

بحث توافق و تعیین زمان آغاز اجرای توافق در همه رسانه‌های مکتوب بین‌المللی انعکاس گسترده ای داشت.

گاردین

این روزنامه در مقاله خود می نویسد به احتمال زیاد مدت اعتبار شش ماهه توافق هسته ای موقت، به منظور فراهم کردن فرصت لازم برای گفتگوهای گسترده تر، تمدید خواهد شد.

این روزنامه با اشاره به اینکه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا آخرین توافق را گامی مهم به پیش توصیف کرد و بلافاصله بار دیگر از کنگره این کشور خواست از پیگیری تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی امتناع کند، می‌نویسد: این پیشرفت در شرایطی بحرانی حاصل شد، زیرا توافق هسته ای مذکور هدف فشارهای تندروها در تهران و واشنگتن قرار گرفته است.

گاردین هم چنین تعهدات طرفین را برای اجرای موافقتنامه بر می شمرد و به نقل از چند مقام آمریکایی می نویسد: بخش اعظم جزییاتی که طی روز های اخیر تعیین شده است به آژانس مربوط می شود که قرار است مجموعه گسترده ای از بازرسی ها در تاسیسات هسته ای ایران را انجام داده و به صورت ماهیانه کمیسیون مشترک ناظر بر توافق ژنو را در جریان اطلاعات به روز شده قرار دهد.

گاردین در گزارش دیگری به محکومیت وبلاگ نویس متهم به ارتباط با بی بی سی و بازداشت کارکنان وب‌سایت تکنولوژی نارنجی در ماه دسامبر در استان کرمان پرداخته و با اشاره به اینکه نیمی از بازداشت شدگان با وثیقه آزاد شده‌اند، می نویسد: کسانی که بازداشت شده‌اند در پروژه‌های بی‌بی‌سی شرکت کرده و پول دریافت کرده اند.

این روزنامه با اشاره به بد بینی مقامات ایران به بی‌بی‌سی به ویژه بخش فارسی و اینکه بی بی سی هدفی سیاسی را دنبال می‌کند، به نقل از مقام قضایی کرمان می نویسد: بازداشت‌ شدگان اعتراف کرده‌اند که “می‌ خواستند تنش اجتماعی را بالا ببرند و شک و شبهه را گسترش دهند و تصور غلط ایجاد کنند.”

گاردین به نقل از یک مدیر پروژه بی‌بی‌سی می نویسد: بازداشت‌ها، بخصوص تیم نارنجی، بخشی از واکنش تندروهای ایران به تلاش‌های روحانی برای حرکت به سمت بازکردن فضای سایبری و رسانه‌ای است و این بازداشت‌ها همزمان با تلاش بی‌بی‌سی برای افزایش حضور عملی در ایران صورت گرفته است.

روزنامه گاردین در مقاله ای خبر از جاسوسی آمریکا از اسرائیل درباره ایران داده است و به نقل از اسناد “ادوارد اسنودن” مقاطعه کار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا می نویسد: آژانس امنیت ملی آمریکا این کار را بدون تایید کاخ سفید انجام داده است.

الشرق الاوسط

این روزنامه در این مقاله به گزینه های متناقض ایران برای حضور در کنفرانس ژنو می پردازد و می نویسد: ایران از یک طرف اعلام کرده است به شرط حفظ بخشی از رژیم سوریه، حاضر است از بشار اسد صرف‌نظر کند و از سوی دیگر رییس جمهور ایران به همتای روسی خود هشدار داده است که کنفرانس ژنو ۲ در صورت عدم حضور ایران با ناکامی مواجه خواهد شد.

نویسنده در ادامه به دنبال یافتن پاسخی برای این تناقض است و در این زمینه می نویسد: هدف، فقط محرومیت ایران از حضور در ژنو ۲ نیست، بلکه بیشتر برای گرفتن امتیازهایی است که مهمترین آن عبور از بشار اسد است.

این روزنامه با اشاره به اینکه نکته مهم‌ تری که همه باید آن را بدانند نه موافقت ایران با برکناری بشار اسد، بلکه نقش ایران پس از اسد است، می نویسد: ایران خود را برای سوریه پس از بشار اسد آماده کرده است، بنابراین درصورت عدم توجه به نقش و جایگاه ایران، آینده آرامی در انتظار سوریه نخواهد بود. این امر، نه فقط برای سوریه، بلکه برای کل منطقه اهمیت دارد.