باید از سناریوی برکسیت بدون توافق فاصله بگیریم

امیدواری رئیس شورای اروپا درباره دستیابی به توافق برکسیت

رئیس کمیسیون اروپا گفت: اتحادیه اروپا و انگلیس اگر در ماه اکتبر در مورد شرایط برکسیت به توافق نرسند، در ماه نوامبر به این توافق دست خواهند یافت.

به گزارش الشرق الاوسط، روزنامه اتریشی «دِر اِشتاندارد» روز شنبه اعلام کرد ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا معتقد است که اتحادیه اروپا و انگلیس اگر در ماه اکتبر در مورد شرایط برکسیت به توافق نرسند، در ماه نوامبر به این توافق دست خواهند یافت.

پیشتر ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا با انتقاد از روند کند مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، برگزیت، گفت که پیشرفت در این زمینه، نیازمند معجزه است.

اتحادیه اروپا تاکید دارد؛ تا پیش از توافق درباره هزینه تعهدات مالی بریتانیا برای برکسیت، وضع حقوق شهروندان اروپایی ساکن این کشور و آینده مرزی دو ایرلند پس از برکسیت، حاضر به گفت‌وگو درباره همکاری‌های تجاری با لندن نیست.

رئیس شورای اروپا بر این باور است که احتمال دستیابی به توافق نهایی بر سر برکسیت تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی وجود دارد.

در همین راستا، دونالد تاسک رئیس شورای اروپا شنبه در سخنانی گفت: این احتمال وجود دارد که توافق مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا پایان ۲۰۱۸ میلادی نهایی شود.

بر اساس این گزارش وی که در حاشیه یک کنفرانس در لهستان سخن می گفت، تصریح کرد: ما برای دستیابی به این توافق در ماه اکتبر تلاش خواهیم کرد و تصور می کنم که این شانس را داریم تا پایان امسال به توافق نهایی دست یابیم.

بریتانیا می خواهد در ۲۹ ماه مارس سال ۲۰۱۹ اتحادیه اروپا را ترک کند.

این خروج باید از طریق یک توافق بین لندن و بروکسل که تا ماه اکتبر منعقد می شود تنظیم شود تا پارلمان ها فرصت رای گیری و ارزیابی این توافق را داشته باشند.

اگر تا آن زمان هیچ توافقی شکل نگیرد انگلیس بدون توافق و به صورت نامنظم از این اتحادیه خارج می شود.

چنین خروجی می تواند عواقب اقتصادی سخت و دشواری داشته باشد.