«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

جوایز انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی که در زیرمجموعه خانه سینما ایران فعالیت می کند، هفتمین دوره جشن خود را برگزار کرد.

در این جشن که روز بیست و پنجم دی برپا شد، بهترین های سال از دیدگاه اعضای این انجمن معرفی شدند که فیلم دربند ساخته پرویز شهبازی بیشترین جوایز را به دست آورد.

دربند جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد. در بخش بهترین فیلم یک دیپلم افتخارهم به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر رسید و جایزه بهترین فیلمنامه نصیب علی اصغری برای فیلم دهلیز شد.

شهاب حسینی برای فیلم حوض نقاشی و نازنین بیاتی برای فیلم دربند جوایز بهترین بازیگر مرد و زن را به دست آوردند.

در این برنامه از کیانوش عیاری، ایرج کریمی، پرتو مهتدی، پرویز نوری و حسین گیتی تجلیل شد.

کیانوش عیاری در این مراسم گفت: « نهایت آرزوی من این است که در فیلمسازی و کارگردانی دیده نشوم و بسیار برای من اهمیت دارد که خودم دیده نشوم، زیرا معتقدم هر فردی که کاری انجام می‌دهد باید هنرش دیده شود.»
مسعود کیمیایی در این برنامه درباره پرویز نوری منتقد قدیمی سینما گفت: «پرویز نوری در بیست و یک سالگی سردبیر ستاره سینما شد و این سمت را دوایی به او داد. نوری در زمانی نقد نویسی را شروع کرده بود که هنوز در سینما خلاقیت وجود داشت.»

میترا فراهانی داور جشنواره برلین

میترا فراهانی، مستندساز و نقاش ایرانی ساکن پاریس، به عنوان یکی از داوران بخش مسابقه شصت و چهارمین دوره جشنواره برلین که در کنار کن و ونیز، جزو مهمترین جشنواره های سینمایی جهان محسوب می شود، برگزیده شد.

فراهانی که فیلم هایی چون زهره و منوچهر را در کارنامه دارد، سال گذشته با فیلم« فی فی از خوشحالی زوزه می کشد» در بخش پانورامای جشنواره برلین درخشید.

این مستند دیدنی زندگی و آثار بهمن محصص را بررسی می کند و آخرین روزهای این نقاش برجسته گوشه گیر را در ایتالیا ثبت می کند. نوع شخصیت متفاوت محصص و نوع نزدیکی فیلمساز به موضوع، «فی فی از خوشحالی زوزه می کشد» را به مستندی متمایز در سینمای ایران بدل می کند.

جشنواره فیلم برلین از ششم تا شانزدهم فوریه برگزار می شود.

ممانعت از برگزاری جشن چلچراغ

در حالی که نمایشگاه تعطیل شده فروغ توانست بازگشایی شود، جشن مجله چلچراغ لغو شد.
مجله چلچراغ که در دوره اصلاحات به وجود آمد و در میان نوجوانان و جوانان هواخواه دارد، هر ساله جشنی برگزار می کرد که برای شش سال اخیر امکان برگزاری آن را نداشت و امسال زمانی که همه چیز از پیش آماده شده بود، در لحظات آخر توسط نیروهای حکومتی لغو شد.

این در حالی بود که بسیاری از مهمانان به محل برگزاری جشن آمده بودند و منتظر ورود به تالار بودند.

گفته شد که دلیل لغو این برنامه، دعوت از محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران برای سخنرانی بوده است.

نیروهای انتظامی درباره لغو این مراسم اظهار نظر نکرده اند اما ماموران حراست برج میلاد، محل برگزاری این جشن به برگزار کنندگان اعلام کرده اند که این امر از سوی پلیس نظارت بر اماکن عمومی و به دستور دادستانی صورت گرفته است.

قرار بود هنرمندانی چون اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، حسام الدین سراج و هوشنگ مرادی کرمانی در این مراسم شرکت کنند.

افتتاح نمایشگاه غلامحسین نامی

نمایشگاهی از آثار غلامحسین نامی، نقاش برجسته ایرانی در روز جمعه، بیست و هفتم دی ماه در تهران افتتاح شد.

این نمایشگاه که «شور سپید» نام دارد، آثار این نقاش را از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۲ در برمی گیرد.

نمایشگاه آثار نامی در گالری بوم واقع در خیابان ولیعصر افتتاح شد و تا بیست و هفتم دی ادامه داشت.

غلامحسین نامی در سال ۱۳۱۵ در قم به دنیا آمد و در سال ۱۳۴۲ از دانشکده هنرهای زیبای تهران فارغ التحصیل شد.

نامی بیش از چهل نمایشگاه انفرادی و جمعی در کشورهای مختلف داشته و جوایز بسیاری در کارنامه دارد. کتاب مبانی هنرهای تجسمی از تالیفات او است.

برگزاری جشنواره دولتی عمار

نیروهای وابسته به گروه تندرو در ایران که دل خوشی از جشنواره فجر ندارند، جشنواره ای به نام عمار به راه انداخته اند که روز شنبه، بیست و یکم دی به کار خود پایان داد.

فیلم های این جشنواره که از سیزدهم دی آغاز شده بود، به گفته برگزار کنندگان در ۳۵۰۰ نقطه از ایران، از جمله در مدارس، مساجد، هیئت ها، پادگان ها، پارک ها، زندان ها و خانه های شهدا اکران شده است.

نادر طالب زاده دبیر این جشنواره است که در ایران به عنوان یک تئوریسین مذهبی-هنری شناخته می شود و سینما را بر اساس سیاست و تئوری توطئه بررسی می کند و به شدت با هالیوود مخالف است و آن را “صهیونیستی” می خواند.

در مراسم پایانی این جشنواره فرج الله سلحشور که حمله های توهین آمیز او به اهالی سینما همواره در رسانه ها بحث انگیز بوده است، مورد تقدیر قرار گرفت.

هیئت داوران این جشنواره چهره های تندرویی چون ابوالقاسم طالبی، جهانگیر الماسی و احمد نجفی بودند.