کشته شدن «مغز متفکر» حملات پاریس.. اولین حمله انتحاری زنانه در فرانسه * بمباران مواضع داعش توسط جنگنده های روسی در روز و آمریکایی در شب

نیروهای امنیتی در حال تخلیه ساکنین سنت دنیس در حومه پاریس به هنگام آغاز عملیات امنیتی، و کارشناسان پزشکی قانونی در حال بررسی شواهد در مقابل ساختمان های مسکونی سنت دنیس که افراط گرایان در آنها سنگر گرفتند – سمت چپ تصویری که سازمان داعش از نوع بمبی که می گوید برای سرنگونی هواپیمای روسی در سینا به کار برده بود منتشر کرد – عکس از آسوشیتد پرس

نیروهای امنیتی در حال تخلیه ساکنین سنت دنیس در حومه پاریس به هنگام آغاز عملیات امنیتی، و کارشناسان پزشکی قانونی در حال بررسی شواهد در مقابل ساختمان های مسکونی سنت دنیس که افراط گرایان در آنها سنگر گرفتند – سمت چپ تصویری که سازمان داعش از نوع بمبی که می گوید برای سرنگونی هواپیمای روسی در سینا به کار برده بود منتشر کرد – عکس از آسوشیتد پرس

از پاریس تا الرقه تا دریای مدیترانه… عملیات امنیتی و بمباران هوایی و استقرار ناو هواپیمابر، تمامی این ها تحرکاتی بود که روز گذشته در چارچوب تلاش های بین المللی به منظور تضعیف سازمان داعش انجام شد.

ساکنان «سنت دنیس» در حومه پاریس، بامداد روز گذشته با صدای انفجار و شلیک آتش از خواب برخاستند، و پس از آن تیمی از نخبگان نیروهای پلیس و نیروهای ژاندارمری به منطقه رسیدند در حالی که هلیکوپترها بر فراز منطقه، که شاهد تبادل آتش سنگین بود، به پرواز در آمده بودند. پس از گذشت هفت ساعت و نیم پر از رمز و راز، دادستان کل، که مسؤلیت انجام تحقیقات در پرونده قتل عام شب جمعه پاریس را به عهده دارد، تأکید کرد که این عملیات با کشته شدن دو تن و دستگیری هفت  نفر دیگر به پایان رسید. اما در حالی که مشخص شد اولین فرد کشته شده یک زن بود که با منفجر کردن کمربند انفجاری که به تن کرده بود، اولین زنی به شمار می آید که در فرانسه دست به عملیات انتحاری می زند، ولی مقامات فرانسوی از شناسایی هویت فرد دوم کشته شده، به علت «تغییر شکل»، امتناع کردند. با این حال بسیاری از منابع احتمال می دهند که فرد دوم، عبد الحمید ابا عود یک بلژیکی، مغربی الأصل، است که احتمالاً مغز متفکر حملات اخیر در پاریس باشد.

تهدیدهای امنیتی بر پایتخت ها و بسیاری از شهرهای جهان سایه افکند ، و به ویژه پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر آماده شدن سازمان داعش برای انجام قتل عام دیگری در پاریس، به حالت آماده باش در آمدند.

اما در پایگاه اصلی «داعش» در سوریه، جنگنده های روسی و آمریکایی بمباران مواضع مسلحان این سازمان را تشدید کردند.  به طوری که برخی منابع نظامی ذکر کردند که روسیه روز گذشته برای اولین بار از بمب اندازهای پیشرفته (مافوق سرعت صوت) بر علیه مواضع داعش استفاده کرد. یک مسؤل نظامی آمریکایی اشاره کرد که عملیات بمب اندازهای روسی که از پایگاه انگلس آغاز شد، با استفاده از حریم هوایی ایران، مواضع داعش را با موشک های «کروز» هدف قرار دادند. این مقام نظامی توضیح داد که روس ها در هنگام روز مواضع سازمان را بمباران می کنند، و جنگنده های آمریکایی و فرانسوی شب هنگام عملیات بمباران را ادامه می دهند. منابع روسی تأکید کردند که جنگنده های روسی عملیات خود را با هدف قرار دادن مواضع نفتی تحت تسلط داعش، آغاز کردند، و اشاره کردند که ۵۰۰ کامیون، که نفت را از سوریه به عراق قاچاق می کنند، را نابود کردند.

از سوی دیگر، جان اف لودریان وزیر دفاع فرانسه روز گذشته در پارلمان این کشور اعلام کرد: «ناو هواپیما بر «شارل دوگل»، به منظور ارسال هواپیماهای خود به سوریه، سفر دریایی خود را آغاز کرد و اواخر هفته در منطقه شرق مدیترانه خواهد بود».

در تحولی مرتبط؛ سازمان داعش روز گذشته از طریق مجله الکترونیکی خود، «دابق»، اعلام کرد که پس از «کشف یک راه برای نفوذ امنیتی» در فرودگاه شرم الشیخ، هواپیمای مسافربری روسی سانحه دیده در سینا را بمب گذاری کرد. این مجله افزود که سازمان قصد داشت یکی از هواپیماهای متعلق به یکی از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف را هدف قرار دهد، اما پس از آن که مسکو بمباران هوایی مواضع سازمان در سوریه را آغاز کرد، تصمیم گرفت که هواپیمای روسی را سرنگون کند.