پرچم ایران و عربستان سعودی-عکس از خبرگزاری تسنیم

پرچم ایران و عربستان سعودی-عکس از خبرگزاری تسنیم

رییس کمیسیون حقوق بشر پارلمان کویت در گفتگو با خبرگزاری فارس از احتمال آغاز تلاش ها برای میانجیگری به منظور بهبود روابط ایران و عربستان خبر داد.

عبدالحمید عباس دشتی، رییس کمیسیون حقوق بشر پارلمان کویت در حاشیه اجلاس جهان علیه خشونت و افراطی‌گری در تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری فارس، خاطرنشان کرد، به نظر می‌رسد تلاش‌های منطقه‌ای برای بهبود روابط ایران و عربستان آغاز شده است.

به گفته وی «با توجه به روابط حسنه‌ سلطان قابوس پادشاه عمان با ایران و عربستان و از سوی دیگر حضور امیر کویت می‌تواند نقش موثری در ایجاد نزدیکی میان تهران و ریاض ایفا کند و به نظر می‌رسد تلاش برای ایجاد این نزدیکی‌ها را آغاز کرده‌اند.»

وی درباره تمامیت ارضی دو کشور عراق و سوریه گفت: «عراق و سوریه از تمامیت ارضی برخوردارند و زمانی که آمریکا ائتلافی برای مبارزه با داعش را تشکیل داد پیام روشنی به این ائتلاف دادند که اجازه حضور نظامی زمینی به این ائتلاف در خاک عراق و سوریه را نخواهند داد، مردم این کشورها می‌توانند از خود دفاع کنند.»

دشتی در تشریح اهمیت امنیت و ثبات در منطقه گفت: «ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه به ویژه برای همسایگان در این منطقه، از جمله ایران و عراق بااهمیت است.»

این سخنان در حالی منتشر می شود که ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، برای دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود روز دوشنبه ۸ دسامبر به تهران سفر کرده بود. ظریف در دیدار با ابراهیم جعفری مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را با وی مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به عزم و اراده جدی ایران و عراق نسبت به توسعه بدون سقف و نامحدود روابط دو کشور تاکید کرد: «ایران همواره آماده گفت و گوی راهبردی سازنده با همه کشورهای منطقه است و هیچ محدودیتی برای همکاری با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه ندارد.»

وی تصریح کرد: «ایران به دنبال کاهش نگرانی ها در منطقه است و اعتقاد راسخ دارد که صلاح ملت ها در برخورداری از منطقه ای با ثبات و به دور از تشنج و بحران است.»

وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار تاکید کرد: «منافع مشترک ایران و عراق در توسعه حداکثری همکاری ها و مناسبات فیمابین است.»

ماه گذشته، هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، بر اهمیت نزدیکی ایران و عربستان سعودی در این مرحله سخت و دشوار در منطقه خاورمیانه تاکید کرده بود. وی تصریح کرده بود این همگرایی بر کشوهای عراق و یمن، سوریه و لبنان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

زیباری گفته بود: «همگرایی عربستان و ایران حلقه محوری محسوب می‌شود که بازتاب آن بر مسائل منطقه خواهد بود. ما پیشتر در عراق روی این موضع کار کردیم و طرف ایرانی را بر اهمیت نزدیکی روابط و گفت‌وگو با عربستان تشویق کردیم.»