نتایج ضعیف نشست وین به علت اختلافات آمریکا – روسیه

جان کری وزیر خارجه آمریکا در میان لاوروف همتای روسی خود (چپ) و استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل (راست) ضمن نشست کشورهای حامی سوریه در وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

جان کری وزیر خارجه آمریکا در میان لاوروف همتای روسی خود (چپ) و استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل (راست) ضمن نشست کشورهای حامی سوریه در وین – عکس از خبرگزاری فرانسه

اسعد الزعبی رئیس هیئت اپوزیسیون سوریه در مذاکرات صلح ژنو گفت که نیروهای ایرانی همچنان به مناطق درگیری در سوریه می رسند و ۱۱ هزار مبارز ایرانی اخیراً از طریق هواپیماهای حمل و نقل در فرودگاه های بین الملی دمشق و حماه در شمال رسیدند. الزعبی به «الشرق الأوسط» گفت: «نظارت اوضاع تأکید می کند که تعداد بسیج ایرانی در کل بیش از ۸۰ هزار نفر، از سپاه پاسداران و ارتش نظامی و دیگر مزدوران آموزش دیده، افزایش یافته اند».

در همین راستا، جنگنده های نظام از بامداد روز گذشته بمباران هوایی و زمینی خود را بر روی شهرهای حلب و ادلب شدت دادند. برخی مقامات دفاع مدنی در شهر ادلب کشته شدن ۸ تن و مجروح شدن ۱۵ نفر دیگر در اثر بمباران محله السکری در حلب که تحت کنترل مخالفان است را تأکید کردند.

این در حالی است که نظام عملیات خود را در حلب و ادلب همزمان با آغاز کنفرانس کشورهای حامی سوریه در وین شدت بخشید. این نشست که روز گذشته آغاز شد و چندین ساعت ادامه داشت هیچ دستاورد بزرگی به همراه نداشت. جان کری وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تصریح کردند که مجموعه بین المللی برای حمایت از سوریه که مسکو و واشنگتن هر دو ریاست آن را به عهده دارند، توافق کردند که آتش بس را تقویت کنند. اما اختلافات میان واشنگتن و مسکو درباره چگونگی برخورد با بحران کاملاً روشن بود، به طوری که سازمان ملل متحد نتوانست تاریخ جدیدی را برای از سرگیری مذاکرات صلح تعیین کند.

از سوی دیگر استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل در سوریه گفت، نمی تواند از نظام بشار اسد و اپوزیسیون سوریه برای بازگشت به مذاکرات صلح دعوت کند، مگر این که آتش بس به صورت جدی متوقف شود و برای رساندن کمک ها به مناطق تحت محاصره توافق حاصل شود.