با صدر ملاقات کرد… بر مقابله با «داعش» و بحران مالی تأکید کرد

حیدر العبادی به هنگام دیدار با مقتدا صدر رهبر جنبش صدر طی سفر نخست وزیر به نجف – عکس از رویترز

حیدر العبادی به هنگام دیدار با مقتدا صدر رهبر جنبش صدر طی سفر نخست وزیر به نجف – عکس از رویترز

یک روز پس از اتهاماتی که مرجعیت دینی اعلا در نجف به پارلمان عراق مبنی بر دو زدن اصلاحاتی که توسط حیدر العبادی نخست وزیر ارائه شده بود وارد کرد، العبادی تلاش کرد از طریق به دست آوردن حمایت مراجع ارشد نجف در این راستا بهره مند شود، اما پس از آن که آیت الله علی سیستانی مرجع عالیقدر حاضر به دیدار او نشد، تلاش های العبادی نا موفق ماند. علاوه بر این وی حتی پس از دیدار با سه مرجع بزرگ دیگر نجف (محمد سعید الحکیم، اسحاق فیاض و بشیر النجیفی) به آن چه می خواست دست نیافت.

حیدر الغرابی، یکی از اساتید حوزه علمیه و روحانی شیعه به «الشرق الأوسط» گفت که در میان مراجع دینی نجف از عملکرد دولت العبادی نارضایتی وجود دارد. وی گفت: «دیدارهایی که العبادی با سه مرجع بزرگ انجام داد، بدون چراغ سبز مرجعیت اعلا انجام نمی شدند، اما این دیدارها به منظور حمایت از نخست وزیر نبود بلکه برای گفتن سخنانی به او بود ، که می توانم بگویم که آن ها با درشتی با او سخن گفتند، به خصوص که مرجعی دینی در دوره گذشته از ایستادن در کنار العبادی و اصلاحات او کوتاهی نکردند و از او خواسته بودند با مشتی آهنین بر سر فاسدان بکوبد، در حالی که چنین چیزی اتفاق نیفتاد، و این امر موجب عدم رضایت مرجعیت از رخدادها است».

با این حال، العبادی توانست طی دیدار با مقتدا صدر، رهبر جنبش صدر، در مقر وی در شهر نجف، حمایت او را به دست آورد. العبادی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مقتدا صدر گفت که عراق نیازمند همکاری همگان برای مبارزه با سازمان داعش است. وی از همگان خواست صف های خود را برای مقابله با خطر «داعش» و بحران مالی و اقتصادی متحد سازند.

مقتدا صدر نیز به نوبه خود گفت: « جلسه امروز جلسه پرباری بود و اصلاحات قابل توجهی در هر دو جنبه سیاسی و امنیتی در آن لمس کردم».