آماده شدن لندن برای بازگرداندن گردشگران تنها با «کیف دستی»… تأکید السیسی بر تضمین امنیت خارجی ها

دیوید کامرون به هنگام استقبال از عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در شماره 10 داونینگ استریت در لندن – عکس از خبرگزاری فرانسه

دیوید کامرون به هنگام استقبال از عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در شماره ۱۰ داونینگ استریت در لندن – عکس از خبرگزاری فرانسه

واکنش های بین المللی در مورد احتمال دادن بریتانیا و ایالات متحده، مبنی بر فرضیه انفجار بمب در حادثه سقوط هواپیمای روسی پس از برخاستن آن از تفریحگاه شهر ساحلی شرم الشیخ در روز شنبه گذشته، ضد و نقیض است.

لندن روزگذشته تصمیم گرفت پروازهای خود را به شرم الشیخ متوقف کند، و اعلام کرد برای بازگرداندن توریست های سرگردان از روز جمعه پروازهایی صورت می دهد. مقامات انگلیسی گمان می کنند که «انفجار بمب دلیل سقوط هواپیمای روسیه در سینا است، که منجر به کشته شدن ۲۲۴ مسافر شد». واشنگتن نیز با دیدگاه انگلیس موافق است، اما پاریس گفت که آن ها هیچ فرضیه ای ، از جمله فرضیه تروریستی بودن حادثه، را رد نمی کنند.

در مقابل، موسکو فرضیه های مطرح شده از بریتانیا و آمریکا را فقط حدس و گمان دانست. از سوی دیگر، منابعی در وزارت خارجه وحمل و نقل هوایی داخلی مصر به «الشرق الاوسط» گفتند: «هیچ اطلاعات یا داده های واقعی برای تایید فرضیه اقدام تروریستی وجود ندارد». وزارت حمل و نقل هوایی مصر ذکر کرد که حرکت های سفر و پروازهای ورودی به فرودگاه شرم الشیخ، به جز پروازهای آتی از بریتانیا، به طور منظم انجام می شود. این وزارت همچنین اشاره کرد که ۲۳ پرواز از روسیه به شرم الشیخ رسیده اند، همچنین ۸ پرواز از اوکراین و ۳ پرواز از ایتالیا و ۲ پرواز از عربستان سعودی و یک پرواز از بلژیک و ۲۲  پرواز داخلی صورت گرفته است.

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر نیز پس از گفتگو با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در لندن گفت که مصر آماده است با هر گونه اقدامی که به کشورهای مبدأ گردشگران اطمینان خاطر می دهد، همکاری کند». اما کامرون گفت: « مصر وبریتانیا در مورد حادثه سقوط هواپیمای روسی همکاری می کنند».