سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی.آی.ای) قصد دارد تا از پایگاهی در نیجریه تروریست‌های «القاعده» و «داعش» که در لیبی متمرکز هستند را با هواپیماهای بدون سرنشین مورد حمله قرار دهد.
به گزارش الشرق الاوسط، گزارش‌های مقامات آمریکایی و نیجریه‌ای حاکی از آن است که (سی. آی. ای) هواپیماهای بدون سرنشین خود را از فرودگاهی کوچک در شهر دیرکو در شمال شرق نیجریه که به تازگی توسعه یافته و به مراکز امنیتی مجهز شده است، به سمت لیبی ارسال می‌کنند.
محمد بازوم وزیر کشور نیجریه در خصوص این هواپیماها صحبت کرد ولی جزئیاتی در این خصوص ارائه نکرد. این در حالی که بوبکر جیروم شهردار دیرکو عنوان کرده است که این هواپیماها به امنیت این شهر کمک کرده است.
این اقدام به سازمان اطلاعات آمریکا این امکان را می‌دهد که نقش مهم‌تری در حملات هوایی ایفا کند. این اقدام به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صورت گرفته است.
لازم به ذکر است که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا نیز تلاش‌هایی در خصوص مجهز کردن ارتش آمریکا به این هواپیماها داشته است که البته ارتش آمریکا در صورت استفاده از آنها مورد بازخواست قرار می‌گرفت.
پنتاگون در نیامی پایتخت نیجریه و ۸۰۰ مایل دورتر از آن در جنوب شرق دیرکو پایگاهی دارد که از طریق آن نیروهای تروریسم مستقر در لیبی را مورد حمله قرار داده است.
نیجریه نیز که در همسایگی لیبی است یکی از فقیرترین کشورهای ساحلی است که گروه‌های جهادی امنیت آن را تهدید می‌کنند.