«شهدایی» از امارات و عربستان سعودی بین قربانیان ۳ انفجار در پایتخت موقت

دو یمنی در حال تماشای دود متصاعد شده از هل قصر، مقر دولت یمن در عدن، که هدف حملات تروریستی قرار گرفت – عکس از رویترز

دو یمنی در حال تماشای دود متصاعد شده از هل قصر، مقر دولت یمن در عدن، که هدف حملات تروریستی قرار گرفت – عکس از رویترز

روز گذشته در سه انفجار پی در پی در عدن، پایتخت مؤقت یمن، تعدادی از افراد ارتش ملی یمن و نظامیان وابسته به نیروهای عربستان سعودی و امارات کشته و تعداد دیگری نیز مجروح شدند. دو انفجار هتل قصر، که دولت آن را به عنوان مقر مؤقت خود برای اداره امور کشور به کار می برد، و مقر اتاق عملیات مشترک نیروهای ائتلاف و ارتش ملی را در شهر الشعب هدف قرار داد، و انفجار سوم مقر سکونت افسران اماراتی را در منطقه البریقه در غرب عدن هدف قرار داد. خالد بحاح، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر یمن و اعضای کابینه وی از حمله ای که هتل را هدف قرار داده بود، نجات یافتند.

این اولین حمله ای است که دولت بحاح را از زمان بازگشت به عدن در نیمه ماه کنونی، برای پیگیری امور دولتی از پایتخت موقت، هدف قرار می دهد. دولت یمن این حملات را محکوم کرد و تأکید کرد که با وجود مشکلات امنیتی و حملات روز گذشته، که مشابه عملیات تروریستی است که بسیاری از کشورها شاهد آن هستند، به کار خود در عدن ادامه خواهد داد. نایف البکری، وزیر ورزش و جوانان یمن به «الشرق الأوسط» گفت که مجلس وزرا امروز برای بررسی اوضاع یمن در عدن تشکیل جلسه خواهد داد، و این گونه حملات دولت را از رسیدگی به وظایف ملی خود در چنین شرایط دشواری که کشور با آن روبه رو است، منع نمی کند.

منابع آگاه محلی در عدن به «الشرق الأوسط» گفتند که حملات روز گذشته نشانه هایی از گروه های تروریستی دارد که به ارتباط داشتن با علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق شناخته شده اند.

در همین حال، سرتیپ محمد مساعد الامیر، مدیر امنیتی استان عدن، در گفتگو با «الشرق الأوسط»، این حملات را تروریستی توصیف کرد. مقاومت مردمی جنوب نیز، علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق را به دست داشتن در این حملات، که مقر دولتی و مقر نیروهای اماراتی را هدف قرار داد، متهم کردند. علی شایف الحریری، سخنگوی رسمی مقاومت مردمی جنوب گفت: «هدف قرار دادن مقر نیروهای امارات در عدن و مقر دولت، با خودروهای بمب گذاری شده، در راستای سناریوی تروریسمی است که صالح از ۲۵ سال پیش آن را رهبری می کند».