تصویر روی جلد سی دی مستند مصاف - عکس از وبسایت massaf.ir

تصویر روی جلد سی دی مستند مصاف – عکس از وبسایت massaf.ir

با تداوم تب مستندسازی درباره دولت های قبلی و کنونی ایران، اکنون مستند تازه ای در این کشور منتشر شده است که ظاهرا دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را هدف گرفته است.

این مستند تازه با عنوان «مصاف» و به صورت سی دی منتشر شده و موسسه توزیع کننده آن هم باز هم سفیرفیلم است، همان موسسه ای که مستند «من روحانی هستم» را توزیع کرده بود.

سی دی های این مستد ۱۸۰ دقیقه ای به صورت رایگان به همراه مجله «پنجره» متعلق به علیرضا زاکانی، نماینده مجلس ایران پخش شده است.

علیرضا زاکانی از جمله کسانی است که در مستند «من روحانی هستم» حضور داشت. وی در همین حال گفته است که سازندگان آن مستند را نمی شناسد و فقط می داند که آنها «یک سری خواهران بسیجی» هستند.

در همین حال چندی پیش در مراسم رونمایی این مستند، محمدعلی عبدالوهاب به عنوان کارگردان این فیلم مستند و محمد توکلی به عنوان تهیه‌کننده مستند مصاف معرفی شدند. آقای عبدالوهاب در مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا توجهی به دوران جنگ و حضور میرحسین موسوی نخست‌وزیر دولت قبل از سازندگی نشده است، گفته بود: «اساسا بررسی حوادث جنگ مد نظر ما نبوده و بررسی حوادث از پس از رحلت امام خمینی (ره) آغاز می شود و حوادث دوران ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی که منجر به حادثه ۱۸ تیر شد در فیلمنامه وجود داشته است.»

در حالی که آقای زاکانی و دیگر مخالفان دولت حسن روحانی تاکید می کنند که موسسه سفیر فیلم، موسسه ای دانشجویی است، بعضی ناظران عقیده دارند یک گروه دانشجویی قاعدتا نمی تواند به منابع مالی گسترده مورد نیاز برای ساخت و تولید گسترده چنین مستندی دسترسی داشته باشد مگر آنکه مورد حمایت مراکز سیاسی دیگر باشد.

سازندگان «مصاف» در توضیح این مستند نوشته اند: «مستند مصاف، کاری از مرکز مستند سفیر است که تحولات سیاسی- اجتماعی جمهوری اسلامی را در سال‌های ۶۸ تا ۸۸ مورد بررسی و نقد قرار می‌دهد. این مستند که در دو قسمت تهیه شده است، حاصل بیش از دو سال تحقیق و بررسی بر روی تاریخ جمهوری اسلامی و مصاحبه با چهره‌های فعال آن دوران می باشد. این مستند به دو فتنه‌ی ۱۸ تیر ۷۸ و حوادث بعد از انتخابات سال ۸۸ پرداخته و زمینه‌های ده ساله‌ شکل‌گیری این دو فتنه را کند و کاو می‌کند. در هر دو قسمت ضمن مرور مهم تر‌ین رویدادهای داخلی و ترسیم اقدامات دشمنان خارجی برای مقابله با نظام اسلامی، به نقش موثر رهبر انقلاب در روشنگری و عبور کشور از بحران‌های پیش‌آمده پرداخته می‌شود.»

این دومین مستندی است که علیه دولت ایران و پشتیبانان دولت ساخته می‌شود. پیش از این نیز مستند «من روحانی هستم» علیه حسن روحانی، رییس‌جمهور این کشور تولید شده بود که جنجال‌آفرین شد.

در واکنش به مستند «من روحانی هستم»، علی لاریجانی فروردین ماه امسال با انتقاد از اینکه برخی سیاسیون به جای اینکه دغدغه رونق تولید داشته باشند در پی آنند که در کشور دعوا راه بیاندازند، گفته بود: «همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان “من روحانی هستم” پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟»

ماجرای ایران – کنترا که به ماجرای مک‌ فارلین و ماجرای ایران گیت نیز معروف است، به معامله تسلیحاتی ایران با ایالات متحده آمریکا و اسراییل از ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس ۱۹۸۷ بازمی‌گردد. در این ماجرا آمریکا از طریق نفوذ ایران سعی در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در لبنان کرد و در ازای آن برخی قطعات ادوات جنگی و نظامی را که به واسطه تحریم امکان فروش آنها به ایران نبود، در اختیار ایران قرار داد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم پارسال در اختتامیه جشنواره مطبوعات ضمن بیان آنکه «منتقدان و مخالفان دولت آزاد خواهند بود» در سخنانی که اشاره اش به همین فیلم بود گفت: «علیه شخص رئیس جمهور سی‌.دی پخش می‌کنند و ما فقط گفتیم به آنها بگویند این قسمت‌های سی.دی اشتباه است.»